1. Doel van het spel
Het rollenspel gaat over het dorpje Wakkerdam dat door weerwolven wordt belaagd. Iedere speler neemt een bepaalde rol aan. De burgers proberen gezamenlijk de weerwolven te ontmaskeren, terwijl de weerwolven proberen zoveel mogelijk burgers te verslinden. Een neutrale, door de deelnemers gekozen, spelleider leidt het spel. De burgers winnen als ze alle weerwolven hebben ontmaskerd, de weerwolven winnen als ze alle burgers hebben verslonden.
2. Het speelmateriaal
Het spel bevat verschillende karakterkaarten. Afhankelijk van het aantal spelers of hun kennis van het spel kunnen sommige rollen weggelaten worden. Het minimum is vier burgers, één ziener en twee weerwolven. Als je het spel voor het eerst speelt, gebruik dan alleen de weerwolven, de burgers en de ziener.
3. De kaarten uitdelen
Nadat er een spelleider is gekozen gaan de overige spelers in een kring zitten. Iedere speler ontvangt van de spelleider één karakterkaart waarop zijn of haar rol staat. De spelers houden deze rol voor elkaar strikt geheim en leggen de kaart omgekeerd op hun schoot.
Zorg ervoor dat de andere spelers jouw kaart niet zien!
Kies een spelleider die het spel al vrij goed kent.
4. Het spelverloop
De spelers luisteren goed naar de aanwijzingen van de spelleider en houden zich daar strikt aan. Om te begrijpen hoe het spel verloopt kun je in de instructievideo een spelronde, die hieronder wordt beschreven, bekijken. In deze ronde wordt alleen gespeeld met burgers, weerwolven en de ziener.
5. Begin van de spelronde: het wordt nacht
Iedere ronde begint met een nacht. Alle spelers, behalve de spelleider, gaan slapen en doen hun ogen dicht.
6. De ziener
De ziener wordt door de spelleider geroepen. De ziener opent zijn ogen en toont zijn kaart aan de spelleider. Daarna wijst hij iemand aan waarvan hij de identiteit wil weten. De spelleider toont aan de ziener de kaart van de aangewezen speler, waarna de ziener weer gaat slapen. Dit alles gebeurt zonder dat de andere spelers hiervan iets merken.
7. De weerwolven
De spelleider geeft aan dat de weerwolven wakker mogen worden. De weerwolven doen hun ogen open en kiezen in stilte een slachtoffer uit, waarna ze weer gaan slapen. Als de spelleider daarna aangeeft dat de nacht voorbij is doen alle spelers hun ogen weer open, behalve het slachtoffer wiens naam door de spelleider wordt genoemd. De spelleider laat aan de overige spelers zien welke rol het slachtoffer had.
Vermoorde spelers doen niet meer mee aan het spel!
8. De discussie
Alle spelers gaan nu discussiëren over wie er mogelijk een weerwolf zou kunnen zijn. Iedereen is in principe verdacht. De spelleider stopt op een bepaald moment de discussie, waarna de stemronde begint.
9. De stemronde
De spelleider telt af, waarna alle spelers tegelijkertijd iemand aanwijzen die moet worden uitgeschakeld. De speler die de meeste stemmen heeft sluit zijn ogen en de spelleider laat aan de overige spelers de rol van deze speler zien. Hierna wordt het weer nacht en begint er een nieuwe ronde. Het spel wordt net zo lang gespeeld tot alle burgers zijn verslonden of alle weerwolven ontmaskerd.
10. Belangrijke spelregels
Als de weerwolven het niet eens kunnen worden over de keuze van een slachtoffer, wordt er die nacht niemand verslonden.
Spelers die zijn uitgeschakeld door weerwolven of door burgers zijn helemaal uit het spel en moeten stil blijven om niets te verraden.
Als een stemronde eindigt met een gelijk aantal stemmen voor twee verdachte spelers, dan wordt er een nieuwe discussieronde gestart. Hierna wordt er opnieuw gestemd. Is het aantal stemmen dan nog steeds gelijk, dan wordt er die ronde niemand uitgeschakeld.
11. Overige karakters
Naast de karakters burger, weerwolf en ziener bevat het spel ook nog andere karakters zoals de burgemeester, de dief, de Cupido, het onschuldige meisje, de heks en de jager. Deze karakters hebben allemaal een eigen, unieke eigenschap.
12. De burgemeester
De burgemeester wordt tijdens een speciale stemming gekozen. Deze stemming vindt plaats voor de eerste stemming, in de eerste nacht. De gekozen speler mag de benoeming niet weigeren en ontvangt de kaart van de burgemeester. De burgemeester zal overdag de discussie leiden.
13. De dief
Als de dief aan het spel meedoet, worden er twee burgerkaarten extra aan de stapel toegevoegd. Aan het einde van de uitdeelronde blijven er nu twee kaarten over. Tijdens de eerste nacht mag de dief deze beide kaarten bekijken en, als hij wil, zijn speelkaart tegen één van deze kaarten ruilen.
14. De Cupido
De Cupido mag de eerste nacht twee spelers aanwijzen die voor altijd verliefd op elkaar zijn. Deze geliefden moeten proberen in het spel samen te overleven. Als één van de geliefden overlijdt, sterft de andere ook direkt van liefdesverdriet.
15. Het onschuldige meisje
Het onschuldige meisje mag de weerwolven bespioneren door ’s nachts door haar wimpers te gluren. Wordt ze daarbij door een weerwolf gesnapt dan sterft zij direkt die nacht in plaats van het aangewezen slachtoffer.
16. De heks
De heks kan twee toverdrankjes brouwen, één om een speler weer tot leven te wekken en één om een speler mee te doden. De heks wordt wakker geroepen en krijgt van de spelleider te horen wie er die nacht slachtoffer is geworden. De heks kan dan beslissen het slachtoffer wel of niet te redden met het levenselixer. Met het vergif kan ze naast het slachtoffer van de weerwolven, nog een extra slachtoffer maken. Beide drankjes kunnen echter maar één keer worden gebruikt.
17. De jager
Als de jager door weerwolven of burgers wordt uitgeschakeld, dan mag de jager wraak nemen door zelf ook een speler te kiezen die hij direkt uitschakelt. Deze speler is meteen uit het spel.
De volgorde ’s nachts is: dief (alleen in de eerste nacht), Cupido (alleen in de eerste nacht), ziener, weerwolven, onschuldig meisje en heks.
18. Einde van het spel
De burgers zijn winnaar als ze alle weerwolven hebben ontmaskerd, de weerwolven winnen als ze alle burgers hebben verslonden.
Bij kinderen kun je simpel beginnen en gaandeweg nieuwe rollen introduceren.
Een compleet overzicht van leuke spellen van 999 Games, vind je op
Bol.com.