1. Varianten op het basisspel tikkertje
In de stappen hieronder worden vijf verschillende varianten op het basisspel tikkertje beschreven. Leuk om te spelen ter afwisseling op het basisspel of om het spel wat spannender of gekker te maken. Weet je niet hoe je het basisspel moet spelen? Elders op onze site vind je ook de instructie met de basisuitleg.
2. Met hoeveel spelers en waar kun je de varianten spelen?
Varianten op tikkertje kun je met minimaal 3 personen spelen. Voor het totaal aantal spelers geldt geen maximum, zolang de ruimte maar groot genoeg is. Zoek een grote, open plek voor het spelen van het spel, zoals een grasveld of een lege parkeerplaats.
3. Met welke leeftijd kun je de varianten spelen?
De meeste van deze tikkertje varianten zijn geschikt voor de leeftijd vanaf ongeveer 4 jaar. Er is geen leeftijdsgrens voor het spelen ervan. Voor tieners, studenten of volwassenen zijn de spellen erg leuk om als binnen- of buitenspel in teamverband te doen.
Voor oudere spelers zijn de spelvarianten heel geschikt om te spelen tijdens bijvoorbeeld een introductiedag, als teambuilding, voor de conditie of gewoon voor de lol met de hele familie.
4. Een spelleider aanstellen
Bij het spelen van deze spelvarianten is het fijn om een spelleider aan te stellen. Deze kiest welke speler de tikker mag zijn en let erop of alle spelers de spelregels begrijpen en zich aan deze regels houden. Hij moedigt de spelers aan en kan, indien van toepassing, de tijd in de gaten houden.
5. Hoe begin je met het spelen van de tikkertje varianten?
Het begin van het spel is voor iedere variant hetzelfde en gaat als volgt:
- Van tevoren wordt door de spelleider of de groep bepaald wie er als eerste de tikker mag zijn.
- Alle spelers verdelen zich met voldoende afstand onderling, over het speelveld.
- De spelleider of iemand anders telt hardop af van 5 naar 0, waarna het spel kan starten en de tikker begint met tikken.
Omdat er nog wel eens ruzie komt door te hard tikken, is het aan te raden om van tevoren even te oefenen met hoe hard er getikt mag worden.
6. Hoe moet je de variant slingertikkertje spelen?
Het spel slingertikkertje wordt als volgt gespeeld:
- Word je als speler getikt, dan geef je de tikker een hand en tikt mee. Je tikt nu dus samen.
- De volgende die wordt getikt geeft ook degene waardoor hij wordt getikt een hand, waardoor er een soort van slinger ontstaat. Een van de tikkers kan nu niet meer tikken, omdat hij het midden van de slinger vormt en geen handen meer vrij heeft.
- Iedere speler die hierna wordt getikt, wordt onderdeel van de slinger en geeft een van de buitenste spelers, de tikker, een hand. Hoe meer spelers, hoe langer de slinger.
- Alleen de buitenste spelers helemaal vooraan of achteraan de slinger, kunnen tikken omdat zij nog een hand vrij hebben.
- De overige spelers van de slinger houden stevig elkaars hand stevig vast om te zorgen dat de slinger niet breekt.
- Als een van de tikkers iemand tikt terwijl de slinger niet meer heel is, telt dit niet en mag de aangetikte speler weer verder rennen.
Bij dit spel moet je als spelers goed samenwerken. Je kunt niet twee kanten tegelijk op rennen, want dan gaat de slinger stuk. Daarom moet je dus tijdens het spel communiceren welke kant je op wilt gaan en welke speler je doelwit wordt.
7. Wanneer eindigt slingertikkertje?
Het spel slingertikkertje kan naar keuze op verschillende manieren eindigen:
- wanneer er geen spelers meer zijn om te tikken;
- als je een speeltijd afspreekt en de tijd om is;
- als de spelers geen zin meer hebben.
8. Hoe speel je de variant wc-tikkertje?
Als je getikt wordt bij het spel wc-tikkertje, dan steek je één arm omhoog als een ouderwetse wc-hendel. Je moet dan op de plek waar je bent getikt stil blijven staan en bent tijdelijk af. Als een van de andere spelers je arm naar beneden doet (wc doortrekken), mag je weer mee rennen en getikt worden. Gedurende het hele spel blijft steeds dezelfde persoon de tikker.
9. Wanneer is het spel wc-tikkertje afgelopen?
Het spel wc-tikkertje kan naar keuze op verschillende manieren eindigen:
- wanneer de tikker alle spelers heeft getikt en de spelers dus allemaal met een arm omhoog staan;
- als je een speeltijd afspreekt en deze tijd is om;
- als de spelers geen zin meer hebben.
Is er een grote groep, duurt het spel te lang of is een speler niet snel genoeg, stel dan een tweede tikker aan. Als de tikkers gaan samenwerken, kunnen ze zelfs spelers insluiten (een goede oefening voor samenwerken). Een tweede tikker kan ervoor zorgen dat het spel minder lang duurt, er sneller meer spelers getikt kunnen worden en dat het spel dynamischer wordt. Spelers moeten alerter zijn en staan mogelijk minder lang stil.
10. De spelvariant televisietikkertje
Een andere leuke variant op het basisspel tikkertje is televisietikkertje. Bij televisietikkertje kun je jezelf beschermen. Als de tikker dichtbij komt en je wilt in plaats van verder rennen voorkomen dat je wordt getikt, dan doe je beide armen in een rechte hoek van 90 graden omhoog alsof je een vierkant maakt en je hoofd een televisiescherm is. Als je daarbij de naam van een televisieprogramma noemt ben je vrij en mag je niet getikt worden. Je mag echter niet verder rennen, maar moet blijven stilstaan in deze houding.
Om weer te mogen meedoen moet een andere speler op je hand tikken, alsof diegene het knopje van een televisie uitzet. Daarna mag je weer mee rennen met de andere spelers. Als je nu getikt wordt door de tikker, ben je af en ga je aan de kant staan.
11. Op welk moment eindigt televisietikkertje?
Het spel televisietikkertje kan op verschillende manieren eindigen:
- wanneer er geen spelers meer zijn om te tikken;
- de resterende spelers allemaal in een televisie-houding staan;
- als je een speeltijd afspreekt en de tijd is om;
- als de spelers geen zin meer hebben.
Om het spel moeilijker te maken kun je aan het begin van het spel afspreken dat je per speler, per speelronde, een televisieprogramma maar 1x mag gebruiken. Zo moet je snel nadenken als de tikker op je afrent en kun je alsnog getikt worden als je niets kan bedenken of een programma noemt dat je al een keer hebt gebruikt.
Bij dit spel kun je ervoor kiezen om een rijtje te maken op volgorde van wie er het eerste af is. Als er dan bijvoorbeeld 3 spelers in de rij staan en er komt een vierde bij, dan mag de voorste speler in de wachtrij weer terug het veld in. Dit blijft zich herhalen, zodat er steeds maar 3 personen in de rij staan. Zo kunnen de spelers tussendoor ook uitrusten. De reden waarom men zich vaak expres laat tikken.
12. Hoe speel je ongelukstikkertje ofwel EHBO-tikkertje?
Ongelukstikkertje is een variant op tikkertje, die wat moeilijker is om te spelen. Je speelt het spel meer voor de gezelligheid dan voor het winnen. De spelvariant zorgt vaak voor veel lol.
Bij ongelukstikkertje moet je met je hand de plek vasthouden waar je bent getikt en zo als tikker gaan tikken. Word je bijvoorbeeld op je been getikt, dan moet je je been vasthouden terwijl je een andere speler probeert te tikken. Word je op je arm getikt, houd je je arm vast, enzovoorts.
De spelers worden tijdens het spel meestal steeds creatiever met waar ze iemand tikken, waardoor voor de ander het vasthouden en het rennen en tikken steeds moeilijker wordt gemaakt.
Het spel ongelukstikkertje is geschikt voor de leeftijd vanaf ongeveer 7 jaar en ouder. Doordat er op moeilijke plekken getikt kan worden en/of je moeilijker kunt rennen, is er meer kans op vallen. Een jonger kind kan dit vaak niet zo goed overzien.
13. Wanneer is ongelukstikkertje afgelopen?
Het spel kan oneindig doorgaan en kan naar keuze eindigen:
- als je een speeltijd afspreekt en de tijd is verstreken;
- als de spelers geen zin meer hebben.
14. Hoe werkt de tikkertje variant poorttikkertje?
Als je bij poorttikkertje getikt wordt ga je stil staan met je benen wijd als een soort van poortje. Je bent nu (tijdelijk) af. De andere spelers kunnen je bevrijden door tussen je benen, het poortje, door te kruipen. Als één van de spelers helemaal door je poortje is gekropen, ben je vrij en mag je weer meedoen.
15. De spelregels van poorttikkertje
De spelregels van het spel poorttikkertje zijn als volgt:
- De tikker mag niet in de buurt van spelers die getikt zijn blijven staan, hetgeen ook wel ‘berenwacht’ of ‘loeren’ wordt genoemd. Dit maakt het namelijk vrijwel onmogelijk om iemand te kunnen bevrijden.
- Als een tikker aan komt rennen terwijl een speler probeert door het poortje van een getikte speler te kruipen en de speler wordt getikt voordat hij of zij helemaal door het poortje heen is gekropen, dan moet ook deze speler met zijn benen wijd gaan staan.
- Wordt de speler getikt als hij wel al helemaal door het poortje is gekropen en ook weer rechtop staat, dan moet alleen deze speler met zijn benen wijd gaan staan. De andere speler is dan bevrijd en mag weer wegrennen.
Je mag alleen van voor naar achter kruipen, dat wil zeggen vanaf de gezichtskant naar de rugkant van de speler. Zo ziet de speler je aankomen en gebeuren er minder ongelukken.
16. Wanneer is het spel poorttikkertje afgelopen?
Het spel poorttikkertje eindigt als:
- de tikker alle spelers heeft getikt en de spelers nu dus allemaal met de benen wijd staan;
- de van tevoren afgesproken speeltijd voorbij is;
- als de spelers geen zin meer hebben.
We hopen je met deze speluitleg een aantal leuke varianten gegeven te hebben op het basisspel tikkertje. Veel speelplezier gewenst.
Meer links naar leuke buitenspellen, vind je hieronder.