1. Doel van het spel
Als speler scoor je punten door dorpen en steden te bouwen met grondstoffen die je kunt verzamelen door het gooien met dobbelstenen of ruilen met andere spelers. Het bouwen van een dorp levert 1 punt op, een stad 2 punten. De speler die als eerste 10 of meer punten heeft verzameld wint.
2. Het speelbord
Het speelbord bestaat uit verschillende losse landschaptegels, te weten hout, graan, erts, weide, steen, water en woestijn.
3. De landschaptegels leggen
Plaats de woestijn tegel in het midden van het speelveld. Leg de overige tegels in 2 ringen om de woestijn heen en vervolgens om de landschaptegels heen een rand met zeetegels.
4. De getallenfiches sorteren
Sorteer de 18 getallenfiches op alfabet. Een van de spelers wijst een tegel aan in de binnenste ring. Een andere speler legt hierop de A van de getallenfiches en vervolgens met de klok mee op alle tegels de overige getallenfiches.
Op de woestijntegel komt geen getallenfiche!
Je mag de getallenfiches ook vanuit de buitenring op alfabetische volgorde tegen de klok in neerleggen.
5. De grondstofkaarten sorteren
Sorteer de grondstofkaarten op soort, schud de ontwikkelingskaarten en leg ze in de plastic houders naast het speelbord .
6. De speelstukjes verdelen
Alle spelers kiezen een kleur en leggen hun speelstukjes, bestaande uit 15 straten, 5 dorpen en 4 steden, voor zich neer. Ook ontvangen alle spelers een bouwkostenkaart.
7. De struikrover plaatsen
Zet de struikrover op de woestijntegel en leg de dobbelstenen plus de kaart van de Langste Handelsroute en de kaart van de Grootste Riddermacht naast het speelbord. Nu kan het spel beginnen.
8. De startspeler bepalen
Bepaal de startspeler door om beurten met de dobbelstenen te gooien. Degene die het hoogste aantal ogen gooit mag beginnen.
9. Een eerste gratis dorp en straat plaatsen
De startspeler begint met het plaatsen van een gratis dorp en straat op het bord. Daarna mogen alle overige spelers om beurt met de klok mee, ook één dorp en één straat op het speelbord zetten.
Dorpen en steden worden altijd op een driesprong gebouwd en straatjes altijd aan een dorp of stad vast op de lange zijde van een tegel! Daarnaast moeten dorpen en steden tenminste twee zijden van een tegel uit elkaar liggen!
10. Een tweede gratis dorp en straat plaatsen
Nu mogen alle spelers nog een tweede gratis dorp en straat plaatsen, weer om beurt maar nu tegen de klok in. Dit betekent dat de speler die in de vorige ronde als laatste aan beurt was, nu als eerste zijn tweede dorp en straat mag plaatsen. Als alle spelers een tweede dorp en straat hebben geplaatst krijgen ze gratis de grondstoffenkaarten van de driesprong waar het tweede dorp aan staat.
Kies bij het plaatsen van de startdorpjes bij voorkeur driesprongen uit met veel verschillende landschaptegels, want deze leveren verschillende grondstoffen op. Let ook op de cijfers op de getallenfiches, hoe groter en roder het cijfer is, hoe vaker deze wordt gegooid.
11. De eerste stap van de speelronde: dobbelen
De startspeler begint met het gooien van de dobbelstenen. De ogen op de twee dobbelstenen samen verwijzen naar de getallenfiches op de landschaptegels.
12. De tweede stap van de speelronde: opbrengsten
Alle spelers met een dorp of stad geplaatst aan het landschap van het getal van het gegooide aantal ogen ontvangen grondstoffen.
13. De derde stap van de speelronde: handelen
Als de speler wil ruilen met andere spelers dan vraagt hij naar de kaart die hij zou willen ontvangen en geeft aan welke kaart hij daarvoor terug wil geven. Wil hij ruilen met de bank dan levert hij vier dezelfde grondstoffen in voor één grondstof naar keuze.
14. De vierde stap van de speelronde: bouwen
De speler die aan beurt is mag dorpen, straten en steden bouwen. Op de bouwkostenkaart kan hij vinden wat hij daarvoor moet betalen.
Een stad komt altijd in plaats van een dorp en kan nooit zo maar op een lege plek worden gebouwd!
15. De vijfde stap van de speelronde: de ontwikkelingskaarten
De vijfde en tevens laatste stap van de speelronde is het spelen van de ontwikkelingskaarten. Deze kaarten bestaan uit:
- Ridderkaarten; hiermee mag je de struikrover verzetten.
- Ontwikkelingskaarten, met deze kaarten krijgt de speler extra mogelijkheden.
- Overwinningspunten, deze worden opgeteld bij het eindtotaal.
De speler is nu klaar met zijn ronde en de volgende speler is aan beurt.
16. Het getal 7 gooien
Als het getal 7 wordt gegooid worden er geen grondstoffen gepakt, maar moet degene die gegooid heeft de struikrover verplaatsen. De speler zet de struikrover op het getallenfiche van één van de landschaptegels. Hiermee wordt het getal op deze kaart geblokkeerd. Wordt dit getal gedobbeld dan ontvangen de spelers die aan dit landschap staan geen grondstoffen. Nadat de speler de struikrover heeft verplaatst mag hij een grondstoffenkaart trekken uit de voorraad van één van de spelers die rond het getal staan.
Zet de struikrover altijd op een landschap waarbij zoveel mogelijk spelers benadeeld worden en op de getallenfiches met cijfers die vaak worden gedobbeld.
De struikrover kan weer worden verwijderd als er opnieuw 7 wordt gegooid of door middel van een ridderkaart.
17. Havens
Als een speler een dorp of een stad aan een haven bouwt kan hij voordeliger ruilen met de bank. Bouwt hij een dorp aan een 3:1 haven, dan hoeft hij nog maar 3 dezelfde grondstoffen te ruilen voor één naar keuze. Bouwt hij een dorp aan een grondstoffenhaven, dan hoeft hij nog maar 2 van deze specifieke grondstoffen te ruilen voor 1 grondstof naar keuze.
18. de Grootste Riddermacht kaart
Door het bemachtigen van de Grootste Riddermacht kaart, kan men extra punten verdienen. Men ontvangt deze kaart op het moment dat men minstens 3 ridderkaarten bezit. Zodra een andere speler meer ridderkaarten heeft, dus bijvoorbeeld 4, verwisselt de kaart van eigenaar. Deze bonuskaart levert 2 extra punten op.
19. de Langste Handelsroute kaart
Een speler ontvangt de kaart van de Langste Handelsroute als hij tenminste 5 of meer aaneengesloten straten heeft gebouwd. Op het moment dat een andere speler een langere handelsroute heeft gebouwd, dus meer straten, moet de kaart weer worden afgeven. Ook deze kaart levert 2 extra punten op.
20. Einde van het spel
Dorpjes zijn 1 punt waard en steden 2 punten. Daarnaast kun je gebruik maken van bonuspunten via de bonuspunt kaarten en ontwikkelingskaarten. Winnaar is de speler die als eerste tien of meer punten behaald.