Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker nicole

nicole
Heeft 104 instructies gemaakt

Hoe kun je een goede uitgangspositie aannemen bij het skiën.

Omschrijving

De basis van het skiën is een goede uitgangspositie. Deze uitgangspositie is voor iedere skiër hetzelfde, ongeacht het niveau en het terrein waar je op skiet. In de juiste uitgangspositie sta je mooi centraal op je ski’s, ben je in staat alle kanten op te bewegen en kun je soepel reageren op alles wat je tegenkomt. Hoe je bij het skiën een goede uitgangspositie aanneemt en deze basis skitechniek kunt oefenen leer je in de instructievideo. Onder de video hebben we de skitips uit deze instructie voor je opgeschreven om nog een keer te kunnen nalezen. Zo kun je een goede basistechniek opbouwen voor je komende wintersport vakantie.

Handleiding

1. De juiste uitgangspositie: je benen

Buig je benen licht in twee gelijke hoeken: een hoek tussen je enkels en je knie en een hoek tussen je knie en je heup. Kantel je bekken niet teveel naar voren of naar achteren, maar zet je bekken recht boven je ski’s. Ga in een mooie natuurlijke houding staan. Zo wordt het bewegen een stuk makkelijker. De juiste uitgangspositie: je benen
Deze uitgangspositie is voor iedere skiër hetzelfde ongeacht het niveau en het terrein waar je op skiet.

2. Je voeten

Zet je voeten op heupbreedte met je lichaamsgewicht gelijkmatig verdeeld over je linker- en rechterbeen. Hoe ver je voeten uit elkaar staan is bepalend voor de mate waarin je kunt bewegen. Staan je voeten bijvoorbeeld in plaats van heel smal op heupbreedte, dan gaat het kantelen van je ski’s veel makkelijker. Zorg dat je in stilstand centraal op je voeten staat, dus niet te ver naar voren of naar achteren. Door je gewicht te verplaatsen van links naar rechts kun je voelen of je op beide voeten evenveel druk hebt. Door een beetje te spelen met je voor- en achter balans voel je of je centraal in het midden staat en of je hele voet belast is.
Als je te ver naar voren buigt zit je positie niet langer meer mooi centraal boven je ski’s!
Als je te ver naar achteren helt zit je gewicht te veel achter op je ski’s! Zet je tijdens het skiën teveel kracht op je hielen, dan verlies je de controle en ga je recht naar beneden.

3. Je armen

Houd je armen en handen licht gespreid naar voren, alsof je een krant leest. Kijk tijdens het skieën altijd vooruit, de kant op waar je naar toe gaat. Je armen

4. Controleren of je de juiste uitgangspositie hebt aangenomen

  • Wil je zeker weten of je houding goed is, vraag dan aan iemand anders een foto van je te maken. Komt je houding overeen met die in de video, dan sta je goed.
  • Je kunt jezelf ook controleren door zijwaarts voor de spiegel te gaan staan in de hierboven beschreven uitgangspositie. Let vooral goed op je benen en stel zo nodig je positie bij.
  • Een oefening om te controleren of je in de juiste uitgangspositie staat is het vangen van bijvoorbeeld een zware rugzak. Als je de rugzak vangt en daarbij amper uit balans raakt dan betekent dit dat je goed stevig en mooi centraal op je ski’s staat, dus prima in de uitgangspositie.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!