Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker nicole

nicole
Heeft 117 instructies gemaakt

Hoe kun je een goede uitgangspositie aannemen bij het skiën.

Omschrijving

De basis van het skiën is een goede uitgangspositie. Deze uitgangspositie is voor iedere skiër hetzelfde, ongeacht het niveau en het terrein waar je op skiet. In de juiste uitgangspositie sta je mooi centraal op je ski’s, ben je in staat alle kanten op te bewegen en kun je soepel reageren op alles wat je tegenkomt. Hoe je bij het skiën een goede uitgangspositie aanneemt en deze basis skitechniek alvast thuis voor de spiegel kunt oefenen leer je in de instructievideo. Onder de video hebben we de skitips uit deze instructie voor je opgeschreven om nog een keer te kunnen nalezen. Zo kun je een goede basistechniek opbouwen voor je komende wintersport vakantie.

Handleiding

1. De juiste uitgangspositie: je voeten

Zet je voeten op heupbreedte, met je lichaamsgewicht gelijkmatig verdeeld over links en rechts. Zorg dat je centraal op je voeten staat, dus niet te ver naar voren of naar achteren.
Als je te ver naar voren buigt zit je positie niet langer meer mooi centraal boven je ski’s!
Als je te ver naar achteren helt zit je gewicht te veel achter op je ski’s!

2. Je benen

Buig je benen en maak met je enkels, knieën en heupen twee gelijke hoeken. Een hoek tussen je enkels en knieën en een tweede hoek tussen je knieën en heup (zie video 1.01). Zorg dat je het bovenlichaam niet te veel naar voren buigt of met je billen te veel naar achteren gaat staan en houd je knieën licht gebogen. De positie waarin je staat moet een mooie natuurlijke houding zijn.
Deze uitgangspositie is voor iedere skiër hetzelfde ongeacht het niveau en het terrein waar je op skiet.

3. Je armen

Je armen zijn langs je lichaam naar voren gericht (zie video 1.21) terwijl je kijkt in de richting waarin je gaat skiën.

4. De juiste uitgangspositie thuis oefenen

Ga zijwaarts voor de spiegel staan zodat je jezelf goed kunt bekijken. Ga vervolgens staan zoals in stap 2 beschreven, dus met twee gelijke hoeken. Kijk goed hoe de hoek is in je knie en in je heupen en of je niet te rechtop staat. Stel zo nodig je positie bij.

5. De druk op je voeten controleren

Door je gewicht te verplaatsen van links naar rechts kun je voelen of je op beide voeten evenveel druk hebt. Door een beetje te spelen met je voor- en achter balans voel je of je centraal in het midden staat en of je hele voet belast is.

6. Controleren of je de juiste uitgangspositie hebt aangenomen

Een mooie oefening om te controleren of je in de juiste uitgangspositie staat is het vangen van bijvoorbeeld een zware rugzak. Als je de rugzak vangt en daarbij amper uit balans raakt dan betekent dit dat je goed stevig en mooi centraal op je ski’s staat. Dus prima in de uitgangspositie.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!