Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker nicole

nicole
Heeft 117 instructies gemaakt

Hoe kun je een goede basis skihouding aanleren? Basistechnieken van skiën.

Omschrijving

Net begonnen met skiën of wil je jouw techniek juist verbeteren? In deze instructievideo wordt uitleg gegeven over hoe je de juiste basis skihouding aanneemt. Vanuit een goede basishouding kun je je tijdens het skiën aanpassen, aan de krachten die er ontstaan door bijvoorbeeld snelheid of de hellingsgraad van de piste. Ook leer je hoe je deze houding heel makkelijk zelf kunt oefenen. Onder de video vind je de ski tips geschreven, zodat je ze ook nog een keer kunt nalezen. Zo beschik je alvast over een goede basis voordat je op wintersport gaat!

Handleiding

1. Waarom is een goede basis skihouding belangrijk?

Vanuit de basishouding pas je je tijdens het skiën aan, aan de verschillende krachten die er ontstaan door bijvoorbeeld snelheid of de hellingsgraad van de piste. Daarbij is een juiste basis skihouding dan erg belangrijk.

2. Hoe ziet een juiste basis skihouding eruit?

Omdat de piste naar beneden loopt staat je bergbeen net iets verder naar voren dan je dalbeen. Hoe steiler de piste, hoe extremer dit verschil zal zijn. Hierdoor staan ook je schouder en je heup aan de bergkant iets verder naar voren dan aan de dalkant. Vanuit deze stand breng je je heup naar de berg toe (zie video 1.03), waardoor er een knik ontstaat tussen je onderlichaam en je bovenlichaam. Een soort van komma vorm.
Hoe extremer de omstandigheden bij het skiën, dat wil zeggen hoe groter de snelheid, hoe steiler de piste en hoe meer druk onder je ski’s, hoe verder je heup naar de berg toe gaat komen (zie video 1.24).

3. Hoe kun je de basis skihouding oefenen?

Leg een skistok over je bovenbenen heen en druk deze tegen je heupen aan (zie video 1.35). Let op dat je hierbij geen zithouding aanneemt en ga ook niet achterop je ski’s hangen. Blijf in de centrale positie midden op je ski’s staan en druk de stok aan de dalkant stevig naar beneden (zie video 1.49). Op het moment dat je de stok goed in je heup klemt zal je heup een knik maken naar de berg toe, waardoor er een knik komt tussen je onderlichaam en je bovenlichaam.
Je kunt jezelf bij deze oefening ook corrigeren. Kijk goed naar de stok. Is deze aan de dalkant niet echt lager dan aan de bergkant, dan sta je niet in de basispositie. Druk de dalkant van de stok dus goed naar beneden! Een makkelijke, simpele oefening.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!