Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker nicole

nicole
Heeft 104 instructies gemaakt

Hoe kun je een goede ploegbocht skiën? Basistechnieken van skiën.

Omschrijving

Een van de basistechnieken van het skiën is de ploegbocht, ook wel pizzapunt genoemd. In deze instructievideo wordt uitleg gegeven over hoe je een goede ploegbocht kunt maken. De ploegbocht wordt niet alleen gebruikt door beginnende skiërs, maar door bijna iedereen. Zoals bijvoorbeeld op een smal pad of als je iemand wilt passeren en er is weinig ruimte. In zo’n geval gebruik je de ploegbocht om even af te remmen. Ook op steilere pistes gebruik je soms een stukje ploegbocht. Eigenlijk is het gewoon een basistechniek die in feite elke skiër moet beheersen. Goed dus om te weten voordat je op wintersport gaat!

Handleiding

1. Hoe ziet de ploeghouding eruit?

Ga vanuit de uitgangspositie op de binnenste kanten van je voeten staan met je ski’s iets gekanteld en je knieën naar binnen (zie video 0.04). De balans, de gelijkmatige verdeling van je lichaamsgewicht over beide benen (50-50) en de stand van je armen blijven hetzelfde als in de uitgangspositie. Hoe ziet de ploeghouding eruit?
In de ploegbocht verandert dus alleen de stand van je voeten en je knieën ten opzichte van de uitgangspositie.

2. Het glijden in een ploeg

Om een ploegbocht te leren maken begin je met het glijden in een ploeg. Richt hierbij vooral je aandacht op je voeten, omdat je met je voeten kunt sturen. Stuur terwijl je rustig naar beneden glijdt, je voeten afwisselend van links naar rechts als een pijl die van links naar rechts gaat (zie video 0.17). Alle actie komt vanuit je voeten en benen, zonder dat je hierbij je bovenlichaam gebruikt. Het glijden in een ploeg

3. Een grotere bocht maken

Gaat het glijden in een ploeg goed, probeer dan wat grotere ploegbochten te maken door je voeten verder naar links of naar rechts door te sturen. Je merkt daarbij dat je bochten automatisch steeds langer worden (zie video 0.32).
Tijdens het het maken van langere bochten zal je ook merken dat er krachtsverschil ontstaat tussen je beide benen. Zo heeft bij het skiën van een grotere bocht je buitenbeen ongeveer 70% van je lichaamskracht en je binnenbeen slechts 30%. Een grotere bocht maken

4. De ploegbocht skiën

Door terug te komen in de uitgangspositie waarbij je lichaamskracht weer evenredig verdeeld is over beide benen (dus 50% op ieder been ), kun je wisselen van bocht. Bij de volgende bocht is de verdeling van je lichaamskracht dan weer 70 (buitenbeen) - 30 (binnenbeen). Hierna weer 50 - 50 (uitgangspositie), dan weer 70-30 (bocht) en zo door. Zo kun je dus ploegbochten skiën.

5. De ploegbocht oefenen

Het oefenen van de ploegbocht kun je het beste doen op een groene of blauwe piste. Dit zijn relatief vlakke pistes waar je de beweging rustig kunt uitvoeren.
Het is handig om zo mogelijk met je tweeën te oefenen. Je kunt elkaar dan corrigeren. Eventueel kun je elkaar ook filmen. Zo kun je later goed zien wat er wel en niet goed ging. Veel succes bij het oefenen!
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!