1. Wat zijn hotelsterren?
De sterren van een hotel, vaak aangeduid als ‘sterrenclassificatie’ of ‘hotelsterren’, geven de kwaliteit en voorzieningen van het hotel aan. Het verdeelt hotels onder in klassen. Op basis hiervan weet je welke service en mate van comfort je mag verwachten. De classificatie kan per land verschillen. Dit artikel geeft een overzicht van faciliteiten en diensten die aanwezig moeten zijn in Nederlandse en Europese hotels, wanneer ze over een, twee, drie, vier of vijf sterren beschikken.
Let bij het boeken van een sterrenhotel buiten Europa goed op de faciliteiten die zijn inbegrepen. De sterrenclassificatie kan sterk afwijken van de Europese normen.
2. Waar staat 1 ster voor?
Een hotel met één ster dient over de volgende faciliteiten en diensten te beschikken:
- Er is een receptie die fysiek wordt bemand.
- Kamers worden dagelijks schoongemaakt.
- De kamer beschikt over een tv met afstandsbediening en een telefoontoestel.
- In de hotelkamer staan standaard een tafel en een stoel.
- De badkamer is voorzien van zeep, en per gast is er 1 handdoek beschikbaar.
- De hotelkamer beschikt over een eigen badkamer met wc, bad of douche.
Een eensterrenhotel beschikt daarnaast over de volgende algemene voorzieningen:
- Er zijn warme of koude drankjes verkrijgbaar.
- Er is een uitgebreid ontbijt.
- Waardevolle spullen kunnen veilig worden opgeborgen, bijvoorbeeld in een kluis.
3. Waar staat 2 sterren voor?
Tweesterrenhotels beschikken standaard over de hierboven genoemde faciliteiten en diensten. Daarnaast worden de volgende extra’s geboden:
- Een ontbijtbuffet, dat dus uitgebreider is dan bij een eensterrenhotel.
- Internet op de kamer of in publieke ruimtes.
- Verlichting naast het bed.
- Zeep of bodygel in de badkamer - en extra’s voor persoonlijke verzorging, zoals een tandenborstel.
- Er is een wandplank waarop het linnengoed ligt.
Daarnaast biedt een tweesterrenhotel de volgende extra service:
- Je kunt er met creditcard betalen.
4. Waar staat 3 sterren voor?
Driesterrenhotels bieden de volgende extra’s bovenop de genoemde faciliteiten van één- en tweesterrenhotels:
- De hotelreceptie is 14 uur per dag bemand en 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.
- Bij de receptie is een lounge waar je als hotelgast kunt zitten.
- Het hotel biedt bagageservice waarvan naar wens gebruik kan worden gemaakt.
- Op de kamer worden warme en koude dranken aangeboden.
- Er is extra ruimte aanwezig om de bagage te plaatsen.
- De hotelkamer beschikt over de volgende extra faciliteiten: een passpiegel, een waszak, een tissuebox en er kan gebruik worden gemaakt van een föhn.
Daarnaast biedt een driesterrenhotel de volgende extra diensten:
- Je kunt als hotelgast gebruikmaken van was- en strijkservice.
- Je kunt een naaisetje of schoenpoets vragen.
- Er is een geautomatiseerd systeem voor het indienen van klachten.
5. Waar staat 4 sterren voor?
Een viersterrenhotel gaat nog een stapje verder qua comfort. Bovenop alle genoemde faciliteiten krijg je hier als hotelgast ook:
- Receptie die 16 uur per dag aanwezig is, en 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.
- Een lobby die is voorzien van diverse comfortabele zitplekken en waar je drankjes kunt nuttigen.
- Een ontbijt met bediening en/of een ontbijtbuffet waar meer service wordt geleverd.
- Er is 16 uur per dag roomservice mogelijk voor warme of koude drankconsumpties en/of de kamer beschikt over een mini-bar.
- Op aanvraag kun je gebruikmaken van een badjas en slippers van het hotel.
- Er staat een assortiment aan verzorgingsproducten in de badkamer.
- Rondom de wastafel is voldoende ruimte (zoals een wandplank) waarop een toilettas kan worden geplaatst. De badkamer is daarnaast voorzien van een make-up spiegel.
- Per hotelbed is in de kamer minimaal 1 tafel en stoel beschikbaar en er staat een comfortabele stoel of sofa.
- Op de kamer is een telefoon met meertalige instructie aanwezig.
- Er kan worden voorzien in een extra kussen of dekbed.
6. Waar staat 5 sterren voor?
Een vijfsterrenhotel hanteert de hoogste standaarden voor service en comfort. Het verschil tussen 4 en 5 sterren zit in de volgende faciliteiten die extra worden geboden:
- De receptie is 24 uur per dag bemand en 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.
- Het personeel van het hotel spreekt meerdere talen.
- Het hotel biedt parkeerservice (zogenaamde valet parking).
- In het hotel is conciërge aanwezig.
- De lobby van het hotel is comfortabel ingericht en je kunt er consumpties nuttigen.
- Je wordt persoonlijk verwelkomd met bloemen of een cadeautje op de kamer.
- De badkamer is voorzien van verzorgingsproducten in luxe flessen.
- De mini-bar op de kamer voorziet in drankjes en snacks.
- Je kunt 24 uur per dag gebruikmaken van roomservice, ook voor het bestellen van maaltijden.
- Desgewenst kan er worden voorzien in bijvoorbeeld een laptop op de kamer.
- In de kamer is standaard een kluis aanwezig.
- Er wordt een 1-uurs strijkservice en een schoenpoetsservice geboden.
- In het hotel en op de hotelkamer worden extra servicechecks gedaan.
Een vijfsterrenhotel wordt streng gecontroleerd op kwaliteit, bijvoorbeeld door het inzetten van zogenaamde ‘mystery guests’.
7. Hoe boek je een sterrenhotel?
Wil je een sterrenhotel boeken? Op hotelboekingssites als
Booking.com en
Skyscanner hotels kun je hotels selecteren op basis van het aantal sterren. Voer op de homepage de gewenste bestemming en periode van je verblijf in. Vervolgens kun je filteren op ‘accommodatieklasse’.
Hetzelfde geldt voor
Hotels.com. Ook hier wordt duidelijk een sterrenclassificatie als filter geboden na het invoeren van de bestemming en gewenste verblijfsdatum.
Luxe vijfsterrenhotels of kwaliteitshotels met minder sterren kun je ook rechtstreeks boeken. Hotels als Bilderberg, Accor maar ook ketens als Ibis en Van der Valk beschikken over een eigen boekingssysteem. Of kijk op de site van
Hotelsterren.nl voor een overzicht van Nederlandse sterrenhotels.