1. Criteria voor de sterrenclassificatie
De criteria voor het toekennen van sterren aan hotels kunnen verschillen per land, regio en organisatie die verantwoordelijk is voor de classificatie. In Nederland zorgt de instantie Koninklijke Hotels Nederland (KHN) voor het toekennen van hotelsterren. In Europa wordt een Europees classificatiesysteem gehanteerd waaraan veel landen deelnemen. Over het algemeen zijn er een aantal gemeenschappelijke factoren die hotels moeten hebben om sterren te verdienen. Deze worden hieronder kort toegelicht.
Let bij het
boeken van een sterrenhotel in het buitenland altijd op de faciliteiten die zijn inbegrepen. Deze faciliteiten kunnen afwijken van de faciliteiten die zijn inbegrepen bij
Nederlandse sterrenhotels.
2. Hoe goed is de algemene staat van het hotel?
Het hotel moet in goede staat verkeren en voldoen aan de basisnormen voor hygiëne en veiligheid. Hieronder vallen zaken als schoonmaak, onderhoud van de faciliteiten en brandveiligheid.
3. Comfort van de kamers
De kamers moeten comfortabel en goed ingericht zijn. Dit kan variëren van eenvoudige kamers met basisvoorzieningen in een eensterrenhotel, tot luxe kamers en suites in een vijfsterrenhotel. Afhankelijk van het aantal sterren, worden verschillende eisen gesteld aan de mate van comfort en de inrichting van de hotelkamer. Specificaties
vind je hier.
4. Welke voorzieningen en services worden geboden?
Het aantal voorzieningen en services en de kwaliteit ervan, spelen per klasse een belangrijke rol. Denk aan zaken als restaurants, bars, roomservice, fitnessruimtes, zwembaden, en conferentiefaciliteiten. Een hoger aantal sterren duidt vaak op een groter aantal voorzieningen.
5. Goed getraind personeel
Het niveau van gastvrijheid en service bij een sterrenhotel is ook belangrijk, en neemt toe naarmate het aantal sterren toeneemt. Goed getraind personeel, vriendelijkheid en efficiëntie bij de receptie en andere diensten dragen bij aan een hogere sterrenclassificatie. Bijvoorbeeld bij een vijfsterrenhotel spreekt het personeel meerdere talen.
6. Hoe goed is de locatie van het hotel?
De locatie van het hotel kan eveneens van invloed zijn op de sterrenclassificatie. Hotels op gunstige locaties, zoals het stadscentrum of nabij toeristische attracties, hebben vaak een voordeel.
7. Eten en drinken: wat biedt het hotel?
De kwaliteit en verscheidenheid van eet- en drinkgelegenheden in het hotel kunnen ook bijdragen aan het verkrijgen van sterren. Een hotel met gastronomische (luxere) menu-opties, kan een hogere classificatie krijgen.
8. Wat mag je verwachten bij een sterrenhotel?
De faciliteiten en diensten die worden geboden bij een sterrenhotel, worden uitgebreider naarmate het aantal sterren toeneemt. Globaal kun je bij sterrenhotels uitgaan van de volgende criteria:
- Hotels met één ster zijn meestal eenvoudige accommodaties met beperkte voorzieningen. De kamers zijn vaak kleiner en eenvoudig ingericht, en er is meestal geen restaurant aanwezig.
- Een tweesterrenhotel biedt over het algemeen wat meer comfort en enigszins betere voorzieningen dan een eensterrenhotel. Kamers zijn wat ruimer en beter ingericht, en het hotel kan een eenvoudig restaurant of een ontbijtservice hebben.
- Driesterrenhotels bieden nog wat meer comfort en voorzieningen. Kamers zijn comfortabel ingericht, en het hotel beschikt over een restaurant dat maaltijden serveert.
- Viersterrenhotels bieden een hoog niveau van comfort en luxe. De hotelkamers zijn goed ingericht en ruim. Het hotel heeft doorgaans uitgebreide voorzieningen zoals fitnessruimtes, zwembaden, een of meerdere restaurants en bijvoorbeeld conferentiezalen.
- Vijfsterrenhotels worden beschouwd als luxe hotels. Ze bieden uitstekende service, hoogwaardige voorzieningen, elegant ingerichte kamers en suites, ‘fine dining’ restaurants en vaak spa's en andere luxe faciliteiten.
9. Een sterrenhotel boeken
Wil je een sterrenhotel boeken? Via
Booking.com,
Hotels.com en een boekingssite als
Agoda.com, kun je na het invoeren van je zoekopdracht filteren op het aantal hotelsterren. Je krijgt zo een goed overzicht van hotels met het door jou gewenste aantal sterren.
Je kunt ook zoeken op specifieke (internationale) hotelketens die bekend staan om hun sterrenniveau. Zo hebben hotels van de Bilderberg groep altijd 4 of 5 sterren. Bij een hotelketen als Accor hotels kun je terecht voor zeer luxe en premium hotels, waaronder Raffles en Fairmont, maar ook voor goedkopere hotels als Ibis.
Op de site van
Hotelsterren.nl vind je een eenvoudig overzicht van Nederlandse sterrenhotels.