1. Oriënteer jezelf op voorhand goed
Oriënteer jezelf goed, voorafgaand aan het afsluiten van een huurcontract. Door een huurcontract zorgvuldig door te nemen en door je goed te verzekeren, voorkom je dat je voor onverwachte kosten komt te staan. Moet de huurauto bij pech bijvoorbeeld weggesleept worden? Dan is dit niet altijd inbegrepen bij een standaardverzekering. Het loont dus om bij het vergelijken van prijzen van huurauto’s, ook goed te kijken naar wat wel en niet inbegrepen is bij de deals. Maak je gebruik van een vergelijkingstool voor huurauto’s,
zoals deze van Rentalcars? Ga dan ook altijd de voorwaarden nog even na bij het verhuurbedrijf zelf.
Ook Skyscanner heeft een handige
vergelijkingstool voor huurauto’s.
2. Verplichtingen van de verhuurder
De verhuurder is verplicht om problemen met de huurauto op te lossen als je pech hebt en/of om zo snel mogelijk vervangend vervoer te regelen voor je. Is de pech ontstaan door jouw toedoen? Dan kan het zijn dat bepaalde kosten voor jouw rekening komen.
Heb je een lege accu of schade aan de banden of aan de ruit van je huurauto? Dan valt dit vaak niet onder de dekking.
Kun je door de pech meerdere dagen geen gebruik maken van de huurauto? Dan kun je vaak een claim indienen bij de verhuurder.
3. Wat moet je doen als je met pech komt te staan?
Neem direct contact op met het verhuurbedrijf wanneer je met pech langs de weg komt te staan. Doe je dit niet, dan kun je later problemen krijgen bij het claimen van de reparatiekosten. Vraag daarom eerst na wat de vervolgstappen zijn (ook voor het inschakelen van pechhulp) voordat je actie onderneemt, en laat je hierin begeleiden door het verhuurbedrijf.
Neem daarnaast ook zo snel als mogelijk contact op met de verzekeraar om bij hen melding te maken van de pechsituatie.
4. Maak goede aantekeningen
Schrijf de locatie op waar je met pech staat, omschrijf het ontstaan van het probleem en noteer het tijdstip waarop dit is gebeurd. Neem je contact op met je verhuurder, de verzekeringsmaatschappij of met pechhulp? Schrijf namen op van medewerkers die je hebt gesproken, noteer de tijden en maak aanvullende aantekeningen over de inhoud van het gesprek. Contactgegevens van het verhuurbedrijf en/of van pechhulp, vind je in de huurovereenkomst.
Maak direct ook wat foto’s als je met pech langs de weg komt te staan. Zo heb je altijd bewijs, in het geval dat dit achteraf nodig blijkt.
Zorg dat je de huurovereenkomst altijd bij je hebt, wanneer je met de huurauto eropuit gaat.
5. Huurauto zelf naar een garage brengen: waarop moet je letten?
Breng je de buitenlandse huurauto zelf naar een garage? Let dan op het volgende:
- Laat een monteur in kaart brengen wat er aan de hand is met de auto.
- Zorg dat deze analyse en de werkzaamheden worden opgeschreven, zodat je bewijs hiervan hebt.
- Ondersteun dit door foto’s te maken van het mankement.
- Neem zo nodig opnieuw contact op met de verhuurder en/of de verzekeringsmaatschappij om met hen in overleg te gaan, voordat je de huurauto laat repareren.
- Bewaar na de reparatie de rekening goed, deze heb je nodig voor het indienen van een claim.
6. Waar kun je terecht met geschillen?
Heb je een geschil met je autoverhuurbedrijf? Via het
Europees Consumenten Centrum kun je kosteloos juridisch advies inwinnen. In sommige gevallen bemiddelen zij bij conflicten tussen jou en de verhuurder. Daarnaast kun je een geschil ook voorleggen bij het
European Car Rental Conciliation (ECRC). Ga verder ook bij je creditcardmaatschappij na wat zij voor je kunnen doen bij een onterechte betaling. Krijg je gelijk, dan kun je via hen het bedrag terug ontvangen.
7. Verschillen tussen procedures
De exacte procedures voor het afhandelen van de situatie kunnen variëren, afhankelijk van het land en de verhuurmaatschappij waarmee je te maken hebt. Zorg ervoor dat je de huurovereenkomst, de verzekeringspolis en eventuele lokale wetten en voorschriften raadpleegt om volledig op de hoogte te zijn van jouw rechten, plichten en verantwoordelijkheden.