Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 675 instructies gemaakt

Hoe kun je gezond bananenijs maken zonder suiker en room?

Hoe kun je gezond bananenijs maken zonder suiker en room?
Omschrijving

Dit overheerlijke bananenijs is vrij van zuivel, geraffineerde suiker, andere kunstmatige voedingsstoffen, makkelijk te bereiden en bovenal heel gezond! De basis voor dit ijs zijn bevroren bananen. De bevroren bananen geven het ijs een heerlijk romige en zachte structuur. Je kunt het ijs opdienen als gezond toetje of gewoon als lekker tussendoortje tijdens warme dagen. Dit bananenijs is zuivelvrij / plantaardig en dus vegan.

Handleiding
Benodigdheden
  • Voor ongeveer 2-3 porties:
  • 3 bevroren (rijpe) bananen
  • 1 gewone (rijpe) banaan
  • Gemalen kaneel, ong. 2 theelepels
  • Goede kwaliteit keukenmachine
  • Optioneel:
  • Kardemompoeder, ong. 1 theelepel
  • Fruit als blauwe bessen, frambozen of aardbeien
  • Walnoten, paranoten of bijv. chiazaad

1. Bananen invriezen

Pel drie bananen, doe ze in een diepvrieszakje of -bakje en leg de bananen een nacht in de vriezer.
Je kan de bananen eventueel ook in schijfjes snijden voordat je ze in de vriezer doet. Hierdoor zijn ze makkelijker en sneller te verwerken voor je keukenmachine.

2. Laat de bananen kort ontdooien

Haal ze de volgende dag eruit en laat ze kort (zo'n 10 minuten) ontdooien, zodat de ergste kou en hardheid eraf is. Heb je schijfjes gebruikt, dan is 5 minuten ontdooien voldoende.

3. Hoe maak je het bananenijs?

  • Doe de bevroren bananen in de keukenmachine en voeg één 'normale', zachte banaan toe. Voeg wat kaneelpoeder e/o gemalen kardemom toe.
  • Gebruik een krachtige keukenmachine. Is jouw keukenmachine niet zo krachtig? Stop dan regelmatig met het pureren. Door het lage vermogen kan de motor oververhit raken en in het ergste geval zelfs doorbranden.
  • Pureer de bananen nu net zo lang totdat het mengsel wit en romig is geworden. Het bananenijs is dan klaar.

4. Het bananenijs serveren

Zodra het ijs klaar is, kun je het serveren. Je kunt eventueel nog wat cacaonibs, fijngehakte noten, fruit als blauwe bessen of aardbeien of bijvoorbeeld chiazaad toevoegen voor een extra leuke of gezonde twist.
Schep het zelfgemaakte bananenijs in mooie schaaltjes of ijscoupes en... genieten maar van dit vegan ijs!
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!