Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 909 instructies gemaakt

Hoe kun je afmeren en wegvaren met een boot?

Omschrijving

In de zomer is het ideaal om er een dagje op uit te gaan met je boot. Ben je zelf niet in het bezit bent van een boot dan is het makkelijk en leuk om er een te huren. Bij het varen met een boot is het vooral belangrijk om te weten hoe je moet afmeren en hoe je weer kunt wegvaren. In deze instructievideo leer je waar je allemaal aan moet denken en wat je moet weten bij het afmeren en wegvaren met je boot. Wil je de instructies nog eens nalezen dan vind je onder de video hiervoor de geschreven handleiding. Veel vaarplezier!

Weethetsnel.nl kan een kleine vergoeding verdienen middels zogenaamde affiliate links in dit artikel.
Handleiding

1. Een boot afmeren: de lijnen

Een goed afgemeerde boot ligt op vier lijnen: de voortros, die van het voordek naar voren loopt, de voorspring, die van het voorschip naar achteren loopt, de achterspring, die van het achterdek naar voren loopt en dan nog de achtertros die van het achterdek naar achteren loopt.

2. De stootwillen aanbrengen

Tussen de wal en de steiger moeten voldoende stootwillen zitten (zie video 0.44), zodat de boot niet kan beschadigen. De hoogte waarop deze stootwillen moeten hangen is afhankelijk van de wal waaraan je afmeert. Maak de stootwillen vast aan de zijreling van je boot met behulp van een zogenaamde mastworp.

3. De stootwillen bevestigen met een mastworp

Sla het losse uiteinde van het stootwil touw over de reling heen en trek het stuk touw vervolgens onder de reling door weer naar voren. Sla het kruislings over het stuk touw dat aan de stootwil vastzit heen en weer om de reling en trek het touw vervolgens door de gevormde lus bovenop de reling, onder zichzelf door (zie video 1.00 - 1.08).

4. Het landvast touw (tros) vastmaken

Een goed landvast touw, ook wel meertouw of tros genoemd, heeft aan het ene uiteinde een lus en aan het andere uitende een los eind. Maak de lus vast aan de kikker op de boot (zie video 1.25 - 1.30). Trek daarna de lus aan, sla het losse eind over de kikker op de wal en breng het touw weer terug naar de boot. Maak daarna het landvast touw stevig vast aan de kikker op de boot. Op deze manier hoef je niet van de boot af als je weer weg wilt varen.

5. Wegvaren met een boot: de wind

Bij het wegvaren, maar ook bij het aanmeren met je boot is het belangrijk om rekening te houden met de wind. Voor zeilers is dit normaal maar voor voor motorboot vaarders wat lastiger. Bij een motorboot is het daarom handig om een vlaggetje of vaantje op te hangen, zodat je kunt zien waar de wind vandaan komt.
Er zijn vier situaties hoe de wind kan staan:
de wind staat van de wal (dit noemen we hogerwal), de wind staat op de wal (dit noemen we lagerwal), de wind staat van voren of de wind staat van achteren.

6. Wegvaren met de wind van voren

Stel de wind komt van voren. In dat geval wil de wind de boot naar achteren duwen. Dit wordt voorkomen door de voortros en de achterspring. De achtertros en de voorspring kun je dus weghalen, zodat je met je boot alleen nog op de voortros en de achterspring ligt. Haal vervolgens de voortros weg, de lijn die voorkomt dat de wind tussen het schip en de wal kan komen. Je hangt nu alleen nog op de achterspring. Zorg voor een goed stootwil achterop en haal de lijn over de kikker naar je hand toe. Geef daarna langzaam gas achteruit, waarbij het voorschip van de kant wegdraait. Ben je voldoende ver weg dan zet je de boot weer in zijn vrij en kun je vooruit wegvaren.

7. Wegvaren met de wind van achteren

Komt de wind van achteren, dan wil de wind de boot naar voren duwen. Dit wordt voorkomen door de voorspring en de achtertros. De achterspring en de voortros kun je dus weghalen. Voor alle zekerheid haal je voordat je gaat manoeuvreren het stootwil zover mogelijk naar voren op de boeg. Haal de lijn weg die voorkomt dat de wind tussen het schip en de wal kan komen, in dit geval de achtertros. Vaar nu langzaam vooruit zodat de voorspring strak komt te staan en het achterschip van de wal draait. Is het achterschip ver genoeg weggedraaid, dan kun je de motor in zijn vrij zetten. Haal de lijn weg, waarna je achteruit kunt wegvaren.

8. Wegvaren met wind van lagerwal

Bij het wegvaren bij wind van lagerwal, waarbij de boot tegen de kant wordt gedrukt, kunnen je de lijnen in principe weghalen. Laat alleen de voorste lijn -de voorspring- staan en haal alle overige lijnen weg (zie video 4.30). Om tegen de wind in weg te komen moet je met je boot kracht uitoefenen, hetgeen je altijd doet met de voorspring. De reden dus om deze lijn nog als enige te laten staan.
Als je een box in gaat varen en er staat veel wind, dan kun je ook de voorspring gebruiken. Zet deze vast aan de eerste paal en draai de boot de box in.

9. Wegvaren met wind van hogerwal

Staat de wind van de kant af, dan zal de wind de boot van de wal weg willen drukken. Dat betekent dat je alle lijnen los kunt gooien en de boot kunt laten wegdrijven, om daarna rustig achter- of vooruit weg te varen.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!