1. De trapondersteuning van een elektrische fiets
De trapondersteuning van je e-bike zorgt ervoor dat het trappen net iets lichter en makkelijker gaat. Deze trapondersteuning werkt alleen als de trappers bewegen, dus als je mee trapt. Met de trapondersteuning van een ‘normale’ e-bike kun je makkelijk een snelheid bereiken tot maximaal 25 kilometer per uur. Op het bedieningspaneel kun je de gewenste ondersteuning instellen. Hoe soepel en snel de ondersteuning start en stopt, verschilt per fiets. Dit geldt ook voor het geluid. Het beste kun je dit testen door het maken van een proefrit bij de fietsenwinkel.
Maak eerst een wat langere proefrit met de e-bike(s) van je keuze voordat je definitief gaat kopen. Let vooral op het gebruiksgemak, het comfort, of de e-bike voldoende trapondersteuning biedt en of je de fiets goed onder controle hebt. Test verschillende type e-bikes om te kunnen vergelijken.
2. E-bike met motor in het voorwiel
De voordelen van een voorwielmotor zijn:
- Een elektrische fiets met voorwielmotor is meestal goedkoper dan een e-bike met een achter- of middenmotor.
- De voorwielmotor geeft iets minder geluid dan de andere twee fiets motors.
- Een frame met lage instap is bij deze motor mogelijk, hetgeen zeker als je wat ouder bent, een voordeel kan zijn.
- Bij een voorwielmotor kun je kiezen voor een dichte kettingkast, waardoor je minder onderhoud hebt.
- Op een elektrische fiets met voorwielmotor kun je ook zonder trapondersteuning fietsen.
3. E-bike met voorwielmotor: de nadelen
De nadelen van een voorwielmotor:
- Een voorwielmotor start wat trager op.
- De trapondersteuning van een voorwielmotor is iets minder krachtig dan van de andere twee motors.
- Op een glad wegdek slippen de wielen van de fiets eerder door.
- Doordat het gewicht in het voorwiel zit, kan de fiets wat zwaarder sturen. Ook het optillen van de fiets aan de voorkant, is hierdoor wat lastiger.
4. E-bike met motor in het achterwiel
De voordelen van een achterwielmotor zijn:
- Een elektrische fiets met een motor in het achterwiel stuurt strakker.
- Een e-bike met achterwielmotor heeft meer versnellingen, vooral belangrijk als je fietst in heuvelachtig gebied.
- Een achterwielmotor maakt weinig geluid.
5. E-bike met achterwielmotor: de nadelen
De nadelen van een achterwielmotor:
- Bij een achterwielmotor moet je met een lekke achterband altijd naar de fietsenmaker. Na het wisselen van de band moet de trapondersteuning opnieuw worden afgesteld met behulp van een computerprogramma.
- Doordat het gewicht op de achterkant van de fiets zit, is deze moeilijker te verplaatsen.
6. E-bike met motor in het midden, bij het frame
De voordelen van een middenmotor zijn:
- Bij een middenmotor wordt de energie direct -zonder enige vertraging- overgebracht naar de trapas.
- Als je minder hard trapt geeft een middenmotor automatisch meer trapondersteuning. Dit is vooral handig als je wegfietst uit stilstand of als je met extra gewicht fietst, zoals boodschappen of kinderen achterop.
- De trapondersteuning stopt automatisch als je in de handrem knijpt.
- Doordat de motor laag en in het midden van de fiets bij de trapas is gemonteerd, is de fiets stabieler en makkelijker te tillen.
- Zowel de voor- als achterband kun je zelf plakken, zonder dat de motor hierbij in de weg zit.
7. E-bike met middenmotor: de nadelen
De nadelen van een middenmotor:
- Een e-bike met middenmotor is duurder dan een e-bike met voorwiel- of achterwielmotor.
- Een middenmotor heeft vaker last van storingen dan een voorwiel- of achterwiel motor.
- Een elektrische fiets met een middenmotor heeft een hogere instaphoogte.
8. Welk soort fietsaccu?
Er zijn 3 verschillende soorten fietsaccu’s zoals een Li-ion, NiMh en een Lithium accu. De meest gebruikte accu is de Li-ion accu. Dit type accu laadt sneller op, is milieuvriendelijker, kleiner en heeft minder last van zelfontlading. Verder heb je de keuze uit een uitneembare of een vaste accu. Een uitneembare accu kun je op verschillende plaatsen opladen, dus ook binnen. Om een vaste accu te kunnen opladen, moet je de elektrische fiets altijd stallen op een plek waar een stroompunt zit. Nadeel van de uitneembare accu is dat hij diefstal gevoelig is. Kun je hem niet apart op slot zetten, dan zal je de accu mee moeten nemen als je de fiets stalt.
9. De plek van de fietsaccu
Meestal zit de accu onder de bagagedrager achterop de fiets. Op deze plek kun je de accu makkelijk onder fietstassen verbergen en van de e-bike halen. Een andere, veiliger plek voor een accu is in het midden van de fiets, bijvoorbeeld onder het zadel. Het extra gewicht van de accu komt hierbij dan ook in het midden te liggen, wat wel zo prettig is.
10. De capaciteit van je fietsaccu
Het aantal kilometers dat je probleemloos met je e-bike kunt afleggen met één volle accu, de actieradius, is afhankelijk van de capaciteit van je accu. Hoe groter de capaciteit, hoe meer kilometers je kunt maken met je volle accu. Ben je dus een lange afstand fietser, kies dan voor een accu met een grote capaciteit. Deze is meestal wel duurder dan een accu met wat minder capaciteit. Fiets je hoofdzakelijk korte afstanden dan voldoet een accu met een kleinere capaciteit.
De garantieduur van een fietsaccu verschilt per merk. Vraag daarom bij aanschaf van je accu altijd naar de garantietijd.
11. De fietsversnelling van je elektrische fiets
Naast een naafversnelling kun je kiezen uit een derailleurversnelling of een automatische versnelling. In onderstaande stappen worden de belangrijkste voor- en nadelen van ieder type versnelling uitgelegd.
12. De naafversnelling
Een naafversnelling is meestal duurder dan een derailleurversnelling. Voordeel van een naafversnelling is dat deze helemaal afgeschermd is tegen vuil en daardoor minder onderhoud nodig heeft. Met een naafversnelling kun je ook in stilstand schakelen en de versnellingen zijn makkelijk te bedienen. Over het algemeen heeft een naafversnelling een langere levensduur, dan een derailleurversnelling.
Nadeel van een naafversnelling kan zijn het maximum aantal versnellingen van 7 of 8. Ook kun je bij het wisselen van een achterband het wiel moeilijk uit de e-bike halen, omdat de versnellingen in de naaf van het achterwiel zitten.
13. De derailleurversnelling
Voordeel van een fiets derailleur is het lage gewicht. Belangrijk punt als je je e-bike wilt meenemen op je auto. Een derailleurversnelling is efficiënter dan een naafversnelling en loopt daardoor iets lichter. Een fiets derailleur heeft een hoog aantal versnellingen dat kan oplopen tot wel 27. Geen onbelangrijk punt als je regelmatig fietst in heuvel- en bergachtig gebied.
Nadeel van een derailleurversnelling is het open systeem, waardoor deze versnelling gevoeliger is voor vuil en meer onderhoud vergt. Daarnaast kan een derailleurversnelling wat vaker haperen en slijt sneller.
14. De automatische versnelling
Met een automatische versnelling stel je de versnelling in met je hand, zonder dat je hierbij de trappers gebruikt. Dit kan door het handvat te draaien of door een snelheid in te stellen op het display van je elektrische fiets. Terwijl je fietst wordt automatisch de juiste versnelling voor het door jou ingestelde tempo gezocht.