1. Hoe is een elektrische auto opgebouwd?
De basis voor de aandrijving van een elektrische auto is opgebouwd uit een accupakket, een elektromotor en een inverter. In de accu zit de stroom opgeslagen. De inverter zorgt ervoor dat de stroom uit het accupakket wordt omgezet naar stroom die bruikbaar is om de elektromotor aan te drijven. Je kunt de inverter zien als een soort computer die de verbinding maakt tussen beiden.
Een elektrische auto zit dus minder complex in elkaar dan een brandstofauto, vooral de motor is een stuk eenvoudiger opgebouwd.
2. Waarom is een elektrische auto stiller?
Doordat een elektromotor simpeler van inhoud is, bevat deze minder bewegende delen dan de motor van een brandstofauto. Een elektromotor maakt daarom geen geluid. Door fabrikanten is er echter wel een geluid ingebouwd, zodat andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers de auto nog wel kunnen horen.
Doordat de elektrische auto veel stiller is dan een brandstofauto, zul je zelf beter moeten letten op andere weggebruikers. Deze kunnen je - ondanks het ingebouwde geluid - een stuk minder horen.
3. Voordelen van een elektrische auto
Eén van de voordelen van een elektrische auto is het snelle optrekken. De auto hoeft namelijk niet op gang te komen, zoals een brandstofauto. Een elektrische auto heeft bij het intrappen van het gaspedaal gelijk zijn complete ‘koppel’ (koppel is de kracht die de motor aan de auto geeft). Hierdoor trekt de auto direct op wanneer je het gaspedaal intrapt.
Overige voordelen van een elektrische auto zijn onder meer dat deze geen uitstoot heeft uit de uitlaat zoals bij een brandstofauto, dat de auto zuiniger is, stiller en dat deze lekker rijdt door de stabiele wegligging.
Bij het rijden in een elektrische auto zul je even moeten wennen aan het snelle optrekken.
4. Heeft een elektrische auto een versnellingsbak?
Een elektrische auto heeft meestal geen versnellingsbak. Soms wordt bij sportieve modellen een uitzondering daarop gemaakt. Voor een normale elektrische auto heeft dit echter geen toegevoegde waarde omdat een elektrische auto geen versnellingen gebruikt om weg te kunnen rijden. Bij een verbrandingsmotor van een brandstofauto is dit wel het geval. Ook voor het achteruit rijden heb je bij een elektrische auto geen versnellingen nodig; de stroom naar de elektromotor wordt enkel omgedraaid. Kortom: schakelen doe je in een elektrische auto dus niet, want dit is simpelweg niet nodig.
5. Hoe start en stop je een elektrische auto?
Een elektrische auto kun je starten met een knop, vergelijkbaar met een aan/uit knop op gewone elektrische apparaten. In combinatie met het gebruik van de pedalen, zal de auto gaan rijden. Het volledig uitschakelen van de auto werkt ook weer via de aan/uit knop op het dashboard.
6. Wat gebeurt er als je stil komt te staan met je elektrische auto?
Net als bij een brandstofauto waarbij de brandstof op kan raken, kan het zijn dat je de accu van je elektrische auto helemaal leeg rijdt. Het verschil is wel dat je bij een elektrische auto meer waarschuwingen krijgt dan bij een brandstofauto. De signalen die je krijgt via het dashboard zijn dus goed doordacht zodat je nooit zomaar voor verrassingen komt te staan. Het dashboard is dus echt gericht op het actief weergeven van updates over de status van je accu. Komt het toch ooit voor dat je strandt met je elektrische auto? Dan kan een pechhulp als de ANWB of, voor Belgische lezers, een wegenhulp als de VAB of Touring je helpen. Zij beschikken over speciale apparatuur waarmee ze de auto binnen een half uur kunnen opladen.
7. Kan de batterij van een elektrische auto makkelijk oververhit raken?
Op het moment dat een batterij beschadigd raakt, kan er kortsluiting ontstaan. De batterij van een elektrische auto zal echter niet snel oververhit raken of vlam vatten. Dit komt doordat de auto over een heel goed batterijmanagementsysteem beschikt. Als er iets mis is met een batterij, dan zal er een stuk van de accu uitgeschakeld worden. Een goed batterijmanagementsysteem is bij kleinere vervoersmiddelen (zoals fietsen en steps) niet altijd aanwezig. Deze vervoersmiddelen zijn daardoor wel kwetsbaarder voor brand en oververhitting.
8. Hoe werkt het onderhoud van een elektrische auto?
Een elektrische auto zit simpeler in elkaar dan een brandstofauto. De aandrijving is veel minder complex opgebouwd dan bij een brandstofauto. Ook is een brandstofmotor gevoeliger voor slijtage. Over het algemeen is een elektrische auto dus onderhoudsvriendelijker dan een brandstofauto en vallen de kosten voor het onderhoud lager uit.
Periodiek onderhoud van onder andere het accupakket, de remvoering, de systeemkoeling maar ook updates aan de software zijn wel gewoon nodig.
9. Is een elektrische auto goedkoper in gebruik?
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een brandstofauto. De aanschafprijs van elektrische auto’s is echter steeds meer aan het dalen aangezien de vraag naar deze auto’s stijgt en de productie toeneemt.
De prijs van energie voor een elektrische auto is stukken goedkoper dan de prijs van brandstof (zoals benzine of diesel). Een elektrische auto is dus zeker het overwegen waard als je voldoende rijdt.
10. Parkeren van een elektrische auto
Een elektrische auto kun je op iedere parkeerplaats parkeren. Daarnaast zijn er speciale parkeerplekken die gereserveerd zijn voor elektrische auto’s en waar je de auto kunt opladen. Deze plekken kun je herkennen aan de borden die erbij staan. Er is onderscheid tussen parkeerplekken voor elektrische auto’s waar je alleen mag opladen en de auto daarna moet verplaatsen en parkeerplekken waar je de auto kan laden maar ook mag blijven staan. Let dus goed op het type oplaadplek.
Het parkeren bij een publieke laadpaal is gewoon betaald, je kunt de auto hier dus niet gratis neerzetten.
11. Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?
De laadtijd van een elektrische auto is afhankelijk van het type auto maar ook van het type laadpaal dat je gebruikt. Volledig opladen via een gewone laadpaal kost gemiddeld zo’n 6-10 uur. Dit gewone laden kun je dus het beste doen als je de auto niet meer nodig hebt, zoals 's nachts. Voor het bijladen van de auto onderweg kun je een snellaadpaal gebruiken. De accu is dan met 20-40 minuten weer vrijwel volledig opgeladen.
12. Hoe vaak moet je een elektrische auto opladen?
Hoe vaak je de auto moet opladen en hoe lang je kunt rijden met een elektrische auto, is afhankelijk van het bereik van de accu (oftewel: de actieradius). Deze actieradius verschilt per merk auto. Minimaal 200 kilometer kun je met een gemiddeld formaat elektrische auto echter wel rijden. Een mooi overzicht van specificaties per model vind je bijvoorbeeld
hier op de website van de ANWB. Wil je een elektrische auto aanschaffen, bekijk dan per model auto hoe groot de actieradius is.
De actieradius is onder meer afhankelijk van de weersomstandigheden (zoals vrieskou) en het gebied (bijvoorbeeld bergen of vlakke weg) waar je met de auto rijdt.
13. Gaat de accu van een elektrische auto lang mee?
De accu van de elektrische auto gaat langer mee dan de auto zelf. Gemiddeld neemt de kracht van de accu in het eerste jaar zo’n 2% af, de daaropvolgende jaren is dat gemiddeld 1%. De accu van een elektrische auto heeft daardoor een lange levensduur.
14. Waarom is een elektrische auto milieuvriendelijker?
Het productieproces van elektrische auto’s is belastender voor het milieu. In het gebruik is de auto echter een stuk milieuvriendelijker dan een brandstofauto, omdat een elektrische auto gedurende zijn levensduur minder fijnstof en geen stikstof meer uitstoot. Doordat het type energie dat gebruikt wordt voor het opladen steeds groener wordt, is de elektrische auto dus een milieuvriendelijke keuze.
15. Hybride auto versus elektrische auto
Naast elektrische auto’s die volledig op elektriciteit rijden, zijn er ook hybride auto’s. Een hybride auto is een auto met twee motoren, die naast een elektromotor ook gebruik kan maken van de verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor haalt de brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine), de elektromotor rijdt volledig op de elektrische energie uit de accu. Je hebt dan als het ware een
elektrische auto en een gewone auto in één waardoor je de mogelijkheden van een auto met verbrandingsmotor combineert met die van een volledig elektrisch voertuig.
We hopen je hiermee meer inzicht gegeven te hebben over hoe een elektrische auto werkt. Bekijk ook de andere artikelen op onze site over bijvoorbeeld het vergroten van de actieradius of over de bijdrage van een elektrische auto aan het milieu.