Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 675 instructies gemaakt

Profieldiepte banden gemakkelijk zelf meten.

Omschrijving

De profieldiepte van de banden van je auto, kun je heel eenvoudig zelf meten met een profieldieptemeter of euro muntstuk. Voor een veilige wegligging is het verstandig om dit regelmatig te doen. Ook zijn er wettelijke eisen opgesteld waaraan de profieldiepte van de banden moet voldoen.
Hebben je banden te weinig profiel, dan kan dit aquaplaning veroorzaken met als gevolg een slippartij. Kortom: even meten en je kunt weer veilig op weg.

Handleiding
Benodigdheden
  • Profieldieptemeter
  • OF:
  • - voor de meting van zomerbanden: 1 euro muntstuk
  • - voor de meting van winterbanden: 2 euro muntstuk

1. Wat is profieldiepte en waarom is goede profieldiepte belangrijk

De groeven die zich op het loopvlak van je autobanden bevinden zorgen ervoor dat bij rijden op een nat wegdek het water wordt afgevoerd zodat je voldoende grip houdt op de weg en aquaplaning wordt voorkomen. Hiervoor is een goede profieldiepte, ofwel de diepte van de groeven, noodzakelijk. Door de profieldiepte van je banden regelmatig te controleren kun je banden met te weinig profiel op tijd vervangen, zodat je ook bij regen veilig kunt blijven rijden.

2. Profieldiepte meten: de voorbereiding.

Parkeer je auto op een egale ondergrond. De voorbanden zijn het makkelijkst te meten als je de wielen helemaal naar buiten draait. Zo heb je goed zicht op het profiel (de groeven) van de band. Bij de achterwielen gaat het meten iets moeilijker en zul je even door de knieën moeten. Profieldiepte meten: de voorbereiding.

3. Waar moet je precies meten?

Controleer op de profielmeter of de schaal goed is ingesteld en de meter op 0 staat.
Om daarna met de profielmeter de profieldiepte te kunnen meten, plaats je de profieldieptemeter in een groef op de band. Hierna kun je de profieldiepte aflezen op de profielmeter. Doe de meting op verschillende punten in de groeven, om een goed beeld te krijgen van de algehele staat van de autoband. Waar moet je precies meten?
Het is verstandig om gelijk met de meting van de profieldiepte je band ook even te controleren op beschadigingen en inrijdingen zoals spijkers, glas en steentjes.

4. De profieldiepte meten met een 1 euromunt

Heb je geen profieldieptemeter dan kun je voor de meting van je zomerbanden ook een 1 euromunt gebruiken. De gouden rand van dit euro muntstuk is ongeveer 3 millimeter en kun je daarom voor het meten goed als richtlijn aanhouden. Het meten werkt als volgt:
  • Plaats de munt in een groef op de band. Doe dit op verschillende plaatsen in de groeven, om goed de stand van de band te kunnen bepalen.
  • Verdwijnt de gouden rand van het muntstuk helemaal in de groef of steekt deze slechts een fractie boven de groef uit, dan is de profieldiepte voldoende.
  • Steekt de gouden rand duidelijk zichtbaar boven de groef uit, laat dan de band bij de garage controleren. De waterafvoer is in dat geval behoorlijk afgenomen, waardoor de band waarschijnlijk moet worden vervangen.

De profieldiepte van een winterband meet je op dezelfde manier, maar dan met een 2 euro muntstuk met een zilveren rand van 4 millimeter.
Soms, als een band niet helemaal recht onder de auto staat, kan de band scheef afslijten. De buitenkant van het loopvlak is dan relatief nog goed, terwijl aan de binnenkant het profiel al bijna kan zijn weggesleten. In dit geval telt de laagst gemeten diepte.

5. Wanneer moet je een band vervangen?

De wettelijk vereiste minimum profieldiepte voor zomerbanden is 1,6 millimeter. Onder de 1,6 millimeter mag je niet meer met de banden rijden en worden de banden bij een APK keuring afgekeurd. Voor een optimale veiligheid is echter het advies de banden bij een profieldiepte minder dan 3 millimeter te vervangen.
Bij winterbanden is het advies om onder de 4 millimeter profiel de banden te vervangen, ook in verband met de grip op de sneeuw.
In iedere band zitten slijtage indicatoren. Als deze gelijk komen met het loopvlak van de band dan is de band niet meer goed en wordt hij afgekeurd.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!