1. Bandenspanning meten: waarom?
Door het regelmatig meten van de bandenspanning zorg je voor een veilige wegligging. Daarnaast bespaar je kosten in je brandstofverbruik en behoud je een betere levensduur van je banden.
2. De juiste bandenspanning zoeken
Zoek op wat de juiste bandenspanning is voor jouw auto in jouw situatie. De juiste bandenspanning staat vermeld in het instructieboekje, op een sticker aan de binnenkant van de deurstijl aan de bestuurderskant of aan de binnenkant van de tankklep. De tekeningen geven aan welke spanning bij welke situatie hoort. Ook vind je bij tankstations vaak een lijst met de juiste bandenspanning voor jouw type auto.
Reis je met veel bagage, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat, kies dan voor de hogere spanning.
Heeft jouw auto een bandenspanningssensor? Wees dan voorzichtig met het gebruik van de bandenspanningmeter. Bevestig deze voorzichtig, om te voorkomen dat de sensor afbreekt. Ook licht metalen ventielen kunnen makkelijk breken. Houd het mondstuk daarom goed recht wanneer je dit erop zet.
3. De bandenspanning meten en lucht bijvullen
Verwijder het ventieldopje en sluit de slang van de bandenspanningsmeter aan op het ventiel. Is de bandenspanning te laag, vul dan lucht bij. Houd hiervoor de knop of het handvat bij de bandenspanningsmeter ingedrukt, tot de juiste spanning is bereikt.
Als je banden warm worden, stijgt de spanning. Controleer daarom het liefst de spanning van de banden als deze koud zijn. Dat wil zeggen wanneer je niet meer dan 5 kilometer hebt gereden of wanneer de banden een minuut of 15 zijn afgekoeld.
Bij veel tankstations gaat het controleren van de bandenspanning en je band oppompen gelijktijdig, in één handeling. Dit is niet altijd gratis, maar wel erg makkelijk natuurlijk.
4. Het reservewiel meten
Ga alle banden langs en vergeet daarbij ook het reservewiel niet te meten en bij te vullen. Neem voor dit wiel altijd de hoogste waarde.
5. De staat van de banden controleren
Als je de spanning meet, is het verstandig om gelijk de staat van de autobanden te controleren. Bekijk of de profieldiepte nog volstaat, of er geen sprake is van uitdroging, de banden geen beschadigingen hebben en of er niet ergens een spijker of een schroef in zit. Zie je veel scheuren in de band zitten door droogte? Dan is je autoband vermoedelijk te oud. Houd dit goed in de gaten, gezien ook de wettelijke normen die er bestaan voor het bandenprofiel.