Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 760 instructies gemaakt

4 komische varianten op Annemaria Koekoek: zo speel je ze!

4 komische varianten op Annemaria Koekoek: zo speel je ze!
Omschrijving

Wil je Annemaria Koekoek spelen, maar dan net even anders dan het originele spel? Omdat je op zoek bent naar leuke ideeën voor een kinderfeestje bij je thuis, als kindervakantiespelen activiteit of om te spelen tijdens een verjaardag? In deze speluitleg worden vier leuke en grappige varianten op het originele kinderspelletje gegeven. Met wat verkleedspullen erbij, zorg je voor nog wat extra gekkigheid en lol!
Alle ideeën en de benodigdheden voor het spelen van de komische varianten, lees je in de stapsgewijze uitleg hieronder.

Handleiding
Benodigdheden

1. Wat heb je nodig?

Voor het spelen van de varianten heb je het volgende nodig:
  • Een buutlijn. Deze kun je bijvoorbeeld uitzetten met pionnen of tekenen met krijt.
  • Een startlijn, die je op dezelfde manier als de buutlijn kunt markeren.
  • Voldoende ruimte binnen of buiten om te kunnen rennen.
  • Eventueel: leuke attributen - zie hieronder.

2. Wanneer kun je de varianten spelen?

Je kunt de varianten, net zoals het originele spel, altijd en overal spelen. Het zijn vooral de poses die het spelen van een variant net even anders maken dan het basisspel.

3. Varianten spelen tijdens een kinderfeestje

Geef je een partijtje of ander kinderfeestje? Dan is het een leuk idee om de varianten te spelen met grappige attributen. Zo kun je er bij Annemaria Fotomodel een verkleedspel van maken, of kun je voor het spelen van de andere varianten wat toepasselijke items kopen (zoals een politiepet). Zo geef je dus een feestelijke draai aan het spelletje en zul je zien dat kinderen er extra veel plezier en lol aan beleven!
Natuurlijk zijn de varianten ook zonder het verkleden leuk, als je het spel simpel wilt houden. Je speelt de varianten dan gewoon zonder attributen, maar wel met de leuke poses zoals hieronder beschreven.
Verkleedspullen en leuke attributen koop je bijvoorbeeld hier bij Bol.com.

4. Annemaria Koekoek kort uitgelegd

Ben je de speluitleg vergeten, dan zetten we deze hier nog even kort voor je op een rijtje:
  • De Koekoek gaat klaarstaan bij de buutplek en draait zich met de rug naar de spelers toe.
  • De spelers gaan in een rij naast elkaar klaarstaan bij de startlijn.
  • De Koekoek roept nu ‘Annemaria Koekoek’. In de tijd dat dit wordt geroepen mogen de spelers richting de buutplek rennen.
  • Na het roepen draait de Koekoek zich direct om. Alle spelers moeten dan DIRECT doodstil gaan staan.
  • Als de Koekoek iemand heeft zien bewegen, moet deze speler opnieuw beginnen en terug naar de startlijn.
De uitgebreide versie van de spelregels, vind je hier.

5. Annemaria Fotomodel

Bij Annemaria Fotomodel is het de bedoeling dat de spelers een pose aannemen van een fotomodel. De Koekoek roept in plaats van Annemaria Koekoek nu “Annemaria Fotomodel”. Wanneer de Koekoek zich vervolgens omdraait staan alle spelers direct stil als een model, in een leuke pose. Wanneer een speler beweegt of niet in een modellenpose staat, moet deze speler terug naar de startlijn.

6. Politie spelvariant

Een andere variant op Annemaria Koekoek is ‘Stop, Politie’. De Koekoek is nu een politieagent en roept (met zijn/haar rug naar de spelers toe) het startsein “Groen licht”. De spelers mogen dan rennen. De politieagent roept bij het omdraaien “Rood licht”. Dit is dan het signaal dat de spelers moeten stoppen met bewegen. Ziet de politieagent nog iemand bewegen, dan wordt deze speler ‘bekeurd’ door hem weer terug te sturen naar de startlijn.
Speel je deze variant met attributen? Naast een politiepet is het leuk om dan een stopbordje te gebruiken!

7. Annemaria Koekwaus

Nog een andere variant is Annemarie Koekwaus, waarbij de spelers een gekke bek trekken. De Koekoek roept nu “Annemaria Koekwaus” in plaats van Annemaria Koekoek. Wanneer hij of zij zich naar de spelers toe draait, staan deze doodstil en trekken een gekke bek. Als de speler niet stilstaat of geen gekke bek trekt, moet hij of zij terug naar de startlijn.

8. Annemaria Kikkersprong

Wil je helemáál gek doen? Speel het spel dan met ‘kikkers’ die kikkersprongen moeten maken. De spelers nemen bij de startlijn allemaal de houding aan van een kikker. De Koekoek is nu een bioloog en roept “Annemaria Kikkersprong”. In die tijd mogen de kikkers sprongen maken. Draait de bioloog zich om, dan moeten de kikkers direct stoppen met springen. De kikker die beweegt (bijvoorbeeld nog springt of uit balans raakt en omvalt) die moet terug naar de startlijn.
Laat de bioloog iets langzamer roepen wanneer de kikkers te weinig tijd hebben voor het maken van de sprongen.
Liever niet springen? Dan kunnen de kikkers zich in plaats daarvan ook op handen en voeten voortbewegen en op die manier vooruit ‘lopen’.

9. Waar kun je de varianten het best spelen?

Je kunt de varianten binnen of buiten spelen. Doe je de kikker variant, dan heb je minder ruimte nodig dan bij de andere spelvarianten.
Speel je het spel tijdens een kinderfeestje thuis of om een andere reden binnen? Dan kun je in plaats van te rennen, de spelers ook grote stappen laten maken. Veel speelplezier gewenst!
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!