Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 755 instructies gemaakt

Vegetarische couscous salade met tomaat en komkommer

Omschrijving

Hoe je heel simpel een vegetarische couscous salade kunt maken met tomaat, komkommer en (optioneel) ei, leer je in dit recept van het Voedingscentrum. Het maken van de salade kost weinig tijd en je hebt er maar een paar simpele ingrediënten voor nodig. In ongeveer een half uur bereidingstijd heb je een gezonde en lekkere salade met tomaat, komkommer en een zelfgemaakte dressing op tafel staan. De salade is heerlijk bij een bbq, als maaltijdsalade of als gezonde couscous salade voor de lunch. Laat je de eieren weg, dan is dit recept ook geschikt voor veganisten.

Handleiding
Benodigdheden
  • Voor 2 personen heb je nodig:
  • Volkoren couscous, 150 gram
  • Groentebouillon (met minder zout), ¼ tablet
  • Water, 250 ml
  • Olijfolie, 2 eetlepels
  • Eieren, 4 stuks
  • (Biologische) citroen, 1 stuk
  • Cherrytomaatjes, 250 gram
  • Rucola, 50 gram
  • Klein formaat komkommer, 1 stuk
  • Verse peterselie of munt, 4 takjes
  • Peper
  • Overige benodigdheden:
  • Rasp of zesteur - Bol.com
  • Groenteborstel - Bol.com

1. Couscous bereiden

  • Breng het water met het kwart bouillonblokje aan de kook. Roer goed, totdat het bouillonblokje helemaal is opgenomen en je een mooie egale bouillon hebt.
  • Doe de couscous in een pan of kom en giet de bouillon er overheen. Roer het even door, plaats een deksel er bovenop en zet de pan of kom opzij zodat de couscous in zo’n 10 minuten gaar kan wellen.

2. Eieren koken

Doe de eieren in een pan met water en breng ze aan de kook. Kook de eieren in 10 minuten hard. Laat ze daarna in koud water afkoelen.

3. Groenten schoonmaken

  • Boen de schil van de citroen met een groenteborstel goed schoon. Doe dit extra grondig als je geen biologische citroen hebt.
  • Was daarna de tomaat, de komkommer en zonodig de rucola.

4. Citroen verder bereiden

Rasp de schil van de citroen boven een kommetje en zet de citroenrasp opzij. Pers daarna het sap van de citroen uit boven een ander kommetje en zet ook het sap opzij.

5. Tomaat en komkommer snijden

Halveer de tomaatjes. Snijd de komkommer over de lengte doormidden en verwijder de zaadlijsten. Snijd de beide helften komkommer daarna in schijfjes; er ontstaan nu een soort halve maantjes. Zet ook de tomaat en de komkommer opzij.

6. Kruiden fijnhakken

Hak of knip de verse peterselie of munt fijn.

7. Couscous salade maken

  • Haal de eieren uit het water, pel ze en snijd ze in parten.
  • Proef even of de couscous goed gaar is geworden, voordat je de couscous verder bereidt tot een salade. Het is ook belangrijk dat de couscous voldoende is afgekoeld. Is dat het geval, dan kun je de overige ingrediënten eraan toevoegen.
  • Voeg de komkommer, de tomaat, de rucola en de verse kruiden toe aan de couscous.
  • Roer tenslotte de olijfolie, het citroensap, de citroenrasp en de peper door de salade.
Couscous salade maken

8. De couscous salade opdienen

Garneer de salade door er de partjes ei bovenop te leggen. Je kunt de couscous salade ook eerst op twee borden scheppen en op het bord serveren.
Serveer je de couscous salade op borden? Dan staat het mooi om nog wat rucola naast de couscous salade te leggen of om de salade op een bedje van rucola te serveren.

9. Variant: veganistische couscous salade maken

Wil je een veganistische couscous salade met tomaat en komkommer maken? Laat dan simpelweg de eieren weg. Je kunt de salade eventueel nog afmaken met wat geroosterde pompoenpitten of met cashewnoten, ter vervanging van de eieren.

Klaar is je vegetarische of veganistische couscous salade. De salade is heerlijk voor de lunch, je kunt ‘m ook de avond van tevoren al bereiden en de volgende dag zo meenemen of opdienen als gezonde lunchsalade. Liever als avondmaaltijd? Dat kan natuurlijk ook.
Eet smakelijk.
Het recept voor deze couscous salade is ook geschikt binnen een zoutarm of lactosevrij dieet of voor mensen met diabetes.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!