1. Verwachte veranderingen in wegvervoer en arbeidstijd voor chauffeurs 2022
In 2022 zal de nadruk liggen op gelijkwaardige behandeling van chauffeurs. Denk aan eerlijke concurrentie, eerlijke beloning en prettige werktijden die voor iedereen gelden. De controles hierop zullen naar verwachting intensiveren.
2. Controle op 60 uur wekelijkse arbeidstijd
Door vaker onderweg te controleren op de 60 uur arbeidstijd van chauffeurs, is het niet aan te raden dit te overschrijden aangezien de kans op boetes hoger kan zijn.
3. Iedere acht weken moet het voertuig terug zijn bij de vestiging
Om te voorkomen dat er middels brievenbusfirma’s gewerkt wordt, of truckers die ritten buiten het vestigingsland uitvoeren, komt daar controle op. Iedere acht weken moet de truck terugkeren naar het vestigingsadres waar daadwerkelijk de activiteiten plaatsvinden en gearchiveerd zijn. Met SmartTacho 2 wordt controle hierop beter mogelijk.
4. Verwachte regels rondom cabotageritten
Bij cabotageritten, wegtransport binnen een land voor rekening van een buitenlands bedrijf, zijn 3 ritten alvorens de truck terug dient te keren naar het thuisland toegestaan. Er komt echter nog een limiet. Na de derde rit is dit de opeenvolgende vier dagen niet toegestaan.
5. Vergunningen
De vergunningsgrens die geldt voor 3,5 ton voertuigen gaat ook voor 2,5 ton voertuigen gelden. In de toekomst, denk aan 2023 zullen vergunningen ook afhankelijk worden van de ERRU, een sanctieregister voor voertuig overtredingen. Hierbij kunnen inspecteurs dit register ook onderweg raadplegen.
6. Wat kunnen transportbedrijven en chauffeurs doen?
Kortom, er is voor transportbedrijven werk aan de winkel om zich in de regelgeving te blijven verdiepen en zich aan deze regels te houden. Software, zoals bijvoorbeeld
digitale tachograaf - Tachoscan Web with Inelo, maakt dit makkelijk.
Misschien heb je al gelezen over deze software op bijvoorbeeld
www.nieuw-volendam.nl. Het is software die in de cloud draait. Hierdoor is het altijd en overal toegankelijk. Op afstand de tachograaf uitlezen is ook mogelijk voor transportondernemingen. Fouten kunnen indien mogelijk nog gecorrigeerd worden. En de informatie is up-to-date en toegepast voor het land waar de truck rijdt. De kans op fouten wordt kleiner en de mogelijkheid om de wetten na te leven wordt groter.