Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 684 instructies gemaakt

Hoe houd je als chauffeur rekening met de veranderingen in het wegvervoer en de arbeidstijd? (vanaf 2022)

Hoe houd je als chauffeur rekening met de veranderingen in het wegvervoer en de arbeidstijd? (vanaf 2022)
Omschrijving

De afgelopen jaren is er veel mogelijk geworden met de slimme tachograaf. Denk aan het op afstand uitlezen van de tachograaf door inspecteurs en controlediensten. Voor 2022 zal naar verwachting hier nog meer gebruik van gemaakt worden. Een vooruitblik op de verwachte grote veranderingen in het wegvervoer en de arbeidstijd van chauffeurs vanaf 2022 lees je in dit artikel. Daarnaast krijg je informatie over hoe jij je als chauffeur of als transportbedrijf kunt voorbereiden.

Handleiding

1. Verwachte veranderingen in wegvervoer en arbeidstijd voor chauffeurs 2022

In 2022 zal de nadruk liggen op gelijkwaardige behandeling van chauffeurs. Denk aan eerlijke concurrentie, eerlijke beloning en prettige werktijden die voor iedereen gelden. De controles hierop zullen naar verwachting intensiveren.

2. Controle op 60 uur wekelijkse arbeidstijd

Door vaker onderweg te controleren op de 60 uur arbeidstijd van chauffeurs, is het niet aan te raden dit te overschrijden aangezien de kans op boetes hoger kan zijn. Controle op 60 uur wekelijkse arbeidstijd

3. Iedere acht weken moet het voertuig terug zijn bij de vestiging

Om te voorkomen dat er middels brievenbusfirma’s gewerkt wordt, of truckers die ritten buiten het vestigingsland uitvoeren, komt daar controle op. Iedere acht weken moet de truck terugkeren naar het vestigingsadres waar daadwerkelijk de activiteiten plaatsvinden en gearchiveerd zijn. Met SmartTacho 2 wordt controle hierop beter mogelijk.

4. Verwachte regels rondom cabotageritten

Bij cabotageritten, wegtransport binnen een land voor rekening van een buitenlands bedrijf, zijn 3 ritten alvorens de truck terug dient te keren naar het thuisland toegestaan. Er komt echter nog een limiet. Na de derde rit is dit de opeenvolgende vier dagen niet toegestaan.

5. Vergunningen

De vergunningsgrens die geldt voor 3,5 ton voertuigen gaat ook voor 2,5 ton voertuigen gelden. In de toekomst, denk aan 2023 zullen vergunningen ook afhankelijk worden van de ERRU, een sanctieregister voor voertuig overtredingen. Hierbij kunnen inspecteurs dit register ook onderweg raadplegen.

6. Wat kunnen transportbedrijven en chauffeurs doen?

Kortom, er is voor transportbedrijven werk aan de winkel om zich in de regelgeving te blijven verdiepen en zich aan deze regels te houden. Software, zoals bijvoorbeeld digitale tachograaf - Tachoscan Web with Inelo, maakt dit makkelijk.
Misschien heb je al gelezen over deze software op bijvoorbeeld www.nieuw-volendam.nl. Het is software die in de cloud draait. Hierdoor is het altijd en overal toegankelijk. Op afstand de tachograaf uitlezen is ook mogelijk voor transportondernemingen. Fouten kunnen indien mogelijk nog gecorrigeerd worden. En de informatie is up-to-date en toegepast voor het land waar de truck rijdt. De kans op fouten wordt kleiner en de mogelijkheid om de wetten na te leven wordt groter.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!