1. Verschil tussen online banken en traditionele banken
Spaarrekeningen kun je openen bij online banken, of bij traditionele banken. Maar wat is het verschil? Traditionele banken (zoals de Rabobank of ABN AMRO) hebben ook fysieke vestigingen waar je voor je bankzaken op locatie terecht kunt. Ze zijn telefonisch goed bereikbaar. Bij een online bank regel je al je bankzaken daarentegen online. Soms kun je de klantenservice telefonisch bereiken, soms alleen via de mail of chat. Verdiep je hierin voordat je jouw spaarrekening opent - en weeg de voordelen en nadelen van verschillende banken tegen elkaar af. Meer informatie
lees je in dit artikel.
2. Is het openen van een online spaarrekening gratis?
Er zijn verschillende banken waar je een losse online spaarrekening gratis kunt openen. Voorbeelden hiervan zijn
Triodos,
Bunq en A Brand New Day. Bij sommige online banken, zoals
ASN Bank kan dit echter niet. Je moet bij deze banken dan eerst een betaalrekening openen, waar je maandelijkse kosten voor betaalt.
3. Betaalrekening nodig als tegenrekening
Houd er rekening mee dat je bij het openen van een losse spaarrekening altijd een betaalrekening nodig hebt, om de spaarrekening aan te koppelen. Deze betaalrekening wordt gebruikt als zogenaamde 'tegenrekening'. De tegenrekening is nodig voor banken om jou als klant goed te kunnen identificeren, maar ook om fraude met overschrijvingen te voorkomen. Je kunt hiervoor een betaalrekening gebruiken die je al hebt lopen bij een andere bank, bijvoorbeeld bij je thuisbank.
Beschik je over een betaalrekening? Dan kun je bij een online bank vervolgens heel eenvoudig een losse spaarrekening openen. In de volgende stappen lees je hoe dit in zijn werk gaat.
4. Hoe open je een online spaarrekening?
Het openen van een online spaarrekening is simpel en gaat heel snel. Je bent er zo’n 5-10 minuten tijd aan kwijt. De spaarrekening wordt meestal dezelfde dag al goedgekeurd, waardoor je er meteen mee aan de slag kunt. In de volgende stappen geven we je een beeld van hoe het openen van een online spaarrekening in zijn werk gaat. Als voorbeeld is het openen van een spaarrekening bij Triodos Bank genomen. Bij andere online banken verloopt dit proces vergelijkbaar.
5. Ga naar de website van de bank
Ga eerst naar de website van de bank en klik daar op ‘spaarrekening openen’. Het kan zijn dat je een paar vragen moet beantwoorden. Bijvoorbeeld voor welk doel je de rekening wilt openen en of je al een particuliere rekening hebt bij de bank.
6. App downloaden van de bank
In veel gevallen moet je vervolgens een app downloaden op je mobiele telefoon. Daarin vul je jouw persoonlijke gegevens, zoals je adres en telefoonnummer, in. Daarna wordt je gevraagd om jezelf te identificeren. In de app maak je een foto van je identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of verblijfsvergunning) en een korte opname van je gezicht (die je eveneens maakt met de camera van je mobiele telefoon).
7. Wettelijk verplichte vragen die worden gesteld
Voor het aanmaken van de bankrekening zul je, zoals eerder vermeld, een tegenrekening moeten opgeven. Dit is de betaalrekening die gekoppeld wordt aan de online spaarrekening. Daarna moet je nog een aantal wettelijk verplichte vragen beantwoorden, zoals:
- Je belangrijkste bron van inkomsten (bijv loondienst, eigen onderneming, uitkering, geen inkomsten, etc).
- Hoeveel geld je denkt over te maken naar de nieuwe spaarrekening (indien dit al aan de orde is) en waar dit geld vandaan komt.
Heb je de vragen beantwoord, dan ben je klaar. Je aanvraag voor de spaarrekening zal dan beoordeeld worden.
8. Hoe lang duurt het voordat de spaarrekening is geactiveerd?
Het goedkeuren van een online spaarrekening gaat erg snel. Afhankelijk van de bank wordt je internet spaarrekening vaak al dezelfde dag of anders binnen een paar werkdagen geactiveerd. Je ontvangt een e-mail als de rekening actief is of als er nog aanvullende gegevens nodig zijn. Je online spaarrekening is daarna klaar voor gebruik!