Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 758 instructies gemaakt

Hoe vergroot je de actieradius van je elektrische auto?

Hoe vergroot je de actieradius van je elektrische auto?
Omschrijving

Wil je zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de accu van je elektrische of hybride auto? In dit artikel worden simpele tips gegeven om de actieradius van jouw elektrische auto te vergroten. Op die manier rijd je duurzaam, maar zorg je ook ervoor dat je zoveel mogelijk energie uit de accu haalt zodat deze zo lang mogelijk meegaat en je minder hoeft te laden.

Handleiding

1. Wat is actieradius?

De actieradius van een elektrische of hybride auto, is de afstand die je kunt rijden met de auto zonder dat je deze hoeft op te laden. Het is dus het bereik van, in dit geval, de energie die zich in de accu bevindt.

2. Wat bepaalt de actieradius?

De actieradius wordt in eerste instantie bepaald door de capaciteit van de accu. Deze is in de loop der jaren steeds groter geworden. Je kunt de accu tegenwoordig sneller laden en de kwaliteit van de accu is beter, waardoor de actieradius ervan is gestegen. De actieradius kun je deels ook zelf beïnvloeden met je rijstijl. Daarnaast is het weer van invloed op de actieradius. De tips hieronder geven meer informatie over factoren waarmee je rekening kunt houden en die bijdragen aan een optimale actieradius.

3. Rijden in de stad versus rijden op de snelweg

De actieradius voor de snelweg ligt een stuk lager dan de actieradius voor in de stad. In de stad kom je vaak een stuk verder dan de opgegeven actieradius. Dit heeft te maken met het zogenaamde regeneratieve remsysteem dat in een elektrische auto zit. Hierdoor wordt energie teruggewonnen tijdens het remmen met de auto. Heb je keuze, dan is een route door de stad dus gunstiger voor je actieradius dan een route over de snelweg.

4. Invloed van verwarming op de actieradius

Hoe wordt een elektrische auto verwarmd? De motor van een elektrische auto produceert namelijk geen warmte. Een elektrische auto moet dus volledig elektrisch worden opgewarmd, terwijl bij een brandstofauto de motor heel veel warmte produceert die de auto in kan worden geblazen. Wil je de hele cabine van een elektrische auto verwarmen, dan kost dat dus veel energie. Gebruik daarom de stoelverwarming als je toch een warme auto wilt maar zuinig met de energie van je auto om wilt gaan.

5. Invloed van airconditioning op de actieradius

Ook airconditioning heeft relatief veel invloed op de actieradius. Het koelen van de auto op een warme dag kost een hoop energie. Gebruik de airconditioning daarom weloverwogen en let erop dat deze niet standaard aan staat.
De verwarming en airconditioning van je elektrische auto kunnen 10-30% effect hebben op de actieradius.
Soms kun je via je mobiele telefoon de verwarming of airconditioning alvast aanzetten terwijl de auto nog aan een laadpaal staat. Zo voorkom je dat het koelen of verwarmen van de auto ten koste gaat van de actieradius en de auto is meteen alvast gekoeld of verwarmd als je instapt.

6. Even flink gassen

Hard rijden kost meer energie. Even flink gassen met je elektrische auto is dus niet aan te raden. Beschikt jouw elektrische of hybride auto niet over een regeneratief remsysteem? Let dan ook erop dat je de snelheid van de auto zo constant mogelijk houdt om het meeste rendement uit je accu te halen.
Zit er cruisecontrol in je auto, maak hier dan gebruik van.

7. Gewicht in, op en achter de auto

Het spreekt misschien voor zich, maar hoe meer gewicht zich in, op of achter de auto bevindt, hoe meer energie dit kost. Rijden met een aanhanger of met dakdragers om spullen te vervoeren heeft dus een sterk effect op de actieradius. Maar ook zware spullen die je in de auto zelf vervoert, of de hoeveelheid personen waarmee je reist zijn van invloed.
Let ook erop dat er geen spullen in de auto blijven liggen die je niet nodig hebt.

8. Rijden met open ramen

Een open raam zorgt voor meer luchtweerstand. Hierdoor neemt het energieverbruik van je elektrische auto toe. Houd de ramen dus zoveel mogelijk dicht of doe slechts één raampje open wanneer je behoefte hebt aan wat frisse lucht in de auto.

9. Navigatiesysteem of mobiele telefoon

Een navigatiesysteem verbruikt energie, dus rijd niet met navigatie als je de route weet. Of schakel de navigatie op delen van de route uit, wanneer je deze niet nodig hebt. Gebruik je een extern navigatiesysteem of een telefoon om mee te navigeren? Zorg dan dat deze volledig opgeladen zijn voorafgaand aan je reis. Het opladen van een extern navigatiesysteem of het opladen van je telefoon in de auto, zorgt voor extra verbruik van de accu.
Het uitzetten van de radio heeft een verwaarloosbaar effect op het energieverbruik. Hierover hoef je jezelf dus geen zorgen te maken.

10. Invloed van temperatuur op de actieradius

Temperatuur is van invloed op de prestatie van je accu. Bij lage temperaturen werkt de accu minder efficiënt. De temperatuur waarbij de actieradius van de accu het grootst is, ligt tussen de 15 en 25 graden. Zet in de winter je auto in een garage en let er in de zomer op dat je de auto zoveel mogelijk in de schaduw parkeert. Zo houd je de accu beter op temperatuur en zal deze efficiënter werken.

11. Pas ‘one pedal driving’ toe

Bij ‘one pedal driving’ maak je zo goed als geen gebruik meer van het rempedaal. Door zo slim en subtiel mogelijk met het gaspedaal om te gaan, hoef je het rempedaal alleen nog te gebruiken als je de auto volledig tot stilstand wilt brengen, of bij een onverwachte situatie. Deze manier van rijden moet je jezelf even eigen zien te maken, maar het elektrisch rijden wordt er dan wel zo efficiënt mogelijk door. Een optimale actieradius dus.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!