1. Koude motor
Het brandstofverbruik van een koude motor ligt een stuk hoger dan het benzine verbruik van een warme motor. Start daarom langzaam op door niet gelijk plankgas weg te rijden maar het eerste kwartier de motor rustig warm te rijden. Zo vergroot je ook gelijk de levensduur van de motor van je auto.
Route nog niet uitgestippeld of toch nog een telefoontje plegen voordat je wegrijdt? Wacht dan nog even met het starten van je motor.
2. Gelijkmatige snelheid aanhouden
Houd een gelijkmatige snelheid aan. Steeds optrekken of afremmen kost een hoop energie. Heb je cruise control? Zeker gebruiken!
3. Ventilatie
Rijden met open ramen veroorzaakt 5 - 10% meer brandstofverbruik. Ook je airconditioning verbruikt een hoop energie (tot 10% extra). Het beste kun je dus gewoon de oude, vertrouwde ventilatie-openingen gebruiken als die volstaan.
Let erop dat je de stoel- en achterruitverwarming of de lichten niet onnodig aan laat staan.
4. Correcte bandenspanning
Zorg voor een juiste bandenspanning. Naast het besparen van brandstof, is dit beter voor de verkeersveiligheid en de CO2-reductie!
5. Onnodige bagage
Heb je onnodige bagage in je auto liggen? Haal dit dan eruit. Meer gewicht betekent ook meer brandstofverbruik. Het klinkt misschien overdreven maar zelfs het zo veel mogelijk leegrijden van je tank draagt bij aan een lager gewicht en daarmee een lager verbruik van je auto.
6. Obstakels verwijderen
Obstakels op en aan je auto zoals een skibox, imperial en andere windvangers doen je brandstofverbruik toenemen. Verwijder deze dus indien je ze niet meer actief gebruikt.
Nog geen navigatiesysteem? Misschien toch het overwegen waard. Al die extra rondjes die je nu rijdt, kosten je namelijk ook een hoop geld.
7. Filerijden
Sta je in een stilstaande file of is er een andere reden waardoor je in de wachtrij moet? Even de motor uitschakelen. Verder kan uitrollen in een hoge versnelling zonder de koppeling te gebruiken ook benzine besparen.