1. Ondernemingsplan schrijven: de basis
De belangrijkste eerste stap om te zetten, is het schrijven van een goed ondernemingsplan. Met een ondernemingsplan zet je jouw idee op papier en breng je jouw eigen vaardigheden in kaart. Wat wil je gaan doen, waarom wil je dit doen, wat zijn de doelstellingen die je hebt en hoe haalbaar is jouw plan? Een ondernemingsplan is prettig om goed en compleet inzicht te krijgen van het in praktijk brengen van je idee.
2. Het belang van een ondernemingsplan
Ben je een doener? Dan lijkt het misschien makkelijker om direct de praktijk in te gaan. Door de belangrijkste zaken echter eerst op papier te zetten, zul je zien dat je een veel completer beeld krijgt. Op basis hiervan weet je waarmee je rekening moet houden, bijvoorbeeld financieel, en hoe je de markt het best benadert. Het geeft veel aanvullend inzicht en voorkomt dus verrassingen bij het starten van je eigen bedrijf. In de volgende stappen zullen een aantal onderdelen van het ondernemingsplan worden uitgelicht.
Ben je geen schrijver of is het opstellen van een ondernemingsplan niet iets waar jouw kracht ligt? Schakel dan hulp in van een vriend, kennis, of ga langs bij de Kamer van Koophandel. Via de Kamer van Koophandel kun je een hoop informatie inwinnen.
Online kun je veel gratis voorbeeldplannen vinden voor het schrijven van een ondernemingsplan.
3. Marktonderzoek doen: belang en inhoud
Een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan is het marktonderzoek. Aan de hand van marktonderzoek breng je in kaart of en hoeveel vraag er is naar jouw product of dienst. Je kunt hiermee bepalen hoe haalbaar het is om je idee in praktijk te brengen. Een goed marktonderzoek geeft onder meer inzicht in:
- Jouw doelgroep en de behoeften die zij hebben;
- De concurrentie die er al is binnen de markt die je op het oog hebt;
- De vraag die er is binnen een bepaald gebied, oftewel: zijn er voldoende klanten in de regio die je op het oog hebt of kun je beter voor een andere locatie kiezen?
Op basis van deze uitkomsten kun je een strategie bepalen en je bedrijf onderscheidend en sterk in de markt zetten. Het is daarom de belangrijkste eerste stap om te zetten en om extra ideeën op te doen.
Goed concurrentie-onderzoek brengt niet alleen in kaart wat andere partijen doen, maar geeft ook zicht op de manier waarop jij je met jouw product of dienst kunt onderscheiden. Wil je in een markt stappen waar al veel concurrentie is, kies dan voor een specifieke niche.
4. Financieel plan opstellen: reden en inhoud
Een ander belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan is het opstellen van een financieel plan. Een financieel plan is essentieel om goed inzicht te krijgen in de kosten en opbrengsten van je toekomstige onderneming. Het geeft zicht op kosten die je op voorhand moet maken om je plan van de grond te krijgen en de omzet die je op korte en lange termijn kunt draaien. In een financieel plan neem je ook mee wat je nodig hebt om privé rond te komen. De inhoud van een financieel plan bevat onder meer:
- Het geld dat je nodig hebt om jouw idee op te starten en de eerste periode te overbruggen;
- De omzet die je op korte termijn en op lange termijn verwacht te gaan maken.
5. Het belang van een financieel plan
Een financieel plan zorgt ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan en het ondersteunt bij het aanvragen van externe financiering. Het is dus ook een voorbereiding op het aanvragen van een zakelijke lening, indien je deze nodig hebt. Tenslotte kun je op basis van een financieel plan bepalen of je op korte termijn voldoende inkomsten uit je bedrijf haalt of dat het verstandig is om je ondernemerschap te combineren met een fulltime of parttime baan in loondienst.
Denk bij het opstellen van een financieel plan ook aan kosten voor de promotie, zoals het drukken van een
visitekaartje, het bouwen van een website, en het
vastleggen van een domeinnaam.
Neem ook ideeën mee voor creatieve uitingen, zoals
t-shirts bedrukken. Bijvoorbeeld voor kleding met je bedrijfsnaam erop.
6. Beroepseisen, bestemmingsplan en vergunningen
Check op voorhand aan welke beroepseisen je wettelijk moet voldoen. Ga bij een gemeente ook na of de ideeën die je hebt overeenkomen met het bestemmingsplan van een gemeente. Dit is niet alleen belangrijk bij een bedrijfspand, maar ook als je een bedrijf aan huis begint. Denk daarnaast ook aan vergunningen die je nodig hebt, bijvoorbeeld voor de bouw of uitbouw van een pand.
7. Verzekeringen, pensioen en aansprakelijkheid
Waar veel ondernemers op voorhand niet gelijk aan denken, is de verantwoordelijkheid die je als ondernemer draagt voor risico’s en het opbouwen van pensioen. Houd bij het starten van je bedrijf en het opstellen van een financieel plan rekening met aansprakelijkheid en verzekeringen. Je bent zelf financieel verantwoordelijk voor ziekte, maar ook voor ongelukken die kunnen ontstaan bij de uitvoering van je bedrijf. En dus niet te vergeten: het opbouwen van een pensioen.
8. Administratie, Belastingdienst en aangifte
Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om een administratie bij te houden. Het is belangrijk dat deze administratie voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Jouw administratie heb je namelijk nodig om belastingaangifte te doen, maar ook om aanspraak te kunnen maken op belastingvoordelen. De basis van je administratie kun je in de opstartfase het best zoveel mogelijk zelf doen. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van kosten, uitgaven, de uren die je in je onderneming steekt maar ook het bijhouden van een loonadministratie wanneer je met personeel gaat werken. Een boekhouder kan je helpen bij het goed opzetten van je administratie maar ook bij de controle ervan en bij je belastingaangiften.
Er zijn goede online tools waarmee je kosteloos of via een abonnement professioneel facturen kunt aanmaken, versturen, registreren en wegboeken.
9. Eigen bedrijf starten: inschrijven KvK en rechtsvormen
Start je een eigen bedrijf in Nederland, dan dien je jouw onderneming in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit is een openbaar register. Anderen kunnen hiermee jouw bedrijfsgegevens inzien en deze controleren als ze zaken met je willen doen. Ook werkt de KvK samen met de Belastingdienst. Jouw gegevens worden automatisch doorgegeven zodat de Belastingdienst je kan opnemen in hun bestand. Via de Belastingdienst krijg je dan gegevens als een btw-identificatienummer toegestuurd, die je nodig hebt voor je aangiften.
Aan inschrijving bij de Kamer van Koophandel is een klein bedrag aan eenmalige inschrijfkosten verbonden.
10. De juiste rechtsvorm kiezen
Om je bedrijf te kunnen inschrijven, zul je eerst moeten bepalen onder welke rechtsvorm je dit het beste kunt doen. De rechtsvorm bepaalt namelijk onder meer van welke aansprakelijkheid, belastingen en welke belastingvoordelen sprake is. Verdiep je hier dus op voorhand goed in zodat je de keuze maakt die past bij jouw bedrijf en situatie. Veelvoorkomende rechtsvormen bij het starten van een bedrijf zijn eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of besloten vennootschap (bv).
11. Bedrijfsnaam en registreren domein
Ook een bedrijfsnaam heb je nodig voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast is het bedenken van een bedrijfsnaam in een vroeg stadium handig om te weten te komen of dat je hier uniek mee bent. Heb je een website nodig voor jouw bedrijf? Ga bij de keuze van je bedrijfsnaam dan na of dat het domein nog vrij is. Een goed startpunt voor een gratis check van je domeinnaam is het
ISDN. Doe dit bij voorkeur voordat je jezelf registreert bij de KvK. Op die manier voorkom je dat je moet betalen voor het overnemen van een domein of dat het domein dat je in gedachten hebt, bezet is.
De beschikbaarheid en de kosten van het registreren van een domeinnaam kan per extensie en per aanbieder verschillen. Zo kan een ‘.com’ extensie duurder zijn dan een ‘.nl’ extensie. Ook kan het zijn dat een naam eindigend op ‘.com’ nog vrij is, terwijl de ‘.nl’ naam al wordt gebruikt.
Maak altijd de keuze die voor jouw doelgroep het beste aansluit en die het meest logisch is voor de markt waarin je jezelf begeeft. Overweeg het registreren van meerdere extensies, om te voorkomen dat deze door een ander kunnen worden ingekocht. Start je een online bedrijf, dan is het wellicht de moeite waard om naast de .nl ook direct de .com en .be varianten vast te leggen.
12. Stappenplan: alle stappen op een rijtje
Wil je een bedrijf starten dan geeft dit artikel een beeld van de eerste stappen die daarbij komen kijken. We zetten ze nog even kort voor je op een rijtje:
- Schrijf een goed ondernemingsplan om je idee op papier te zetten. Hiermee krijg je zicht op de markt, kosten die je moet maken en de verwachting van de omzet in de eerste fase en daarna;
- Check aan welke wettelijke eisen je moet voldoen voor het starten van je bedrijf;
- Ga op zoek naar een unieke, nog beschikbare naam. Registreer deze alvast voor als je nu of op termijn een website nodig hebt;
- Registreer jezelf bij de Kamer van Koophandel.
Het meeste werk gaat zitten in het ondernemingsplan. Met een goed ondernemingsplan in de hand, volgt de rest echter vanzelf.
13. Hulp bij je eigen bedrijf starten
Neem de tijd voor je oriëntatie en schakel daarbij de nodige hulp in. Online kun je veel informatie vinden, maar denk ook eens aan het benaderen van een ondernemer die een soortgelijk bedrijf heeft opgericht. Dat kan een bekende zijn, maar genoeg ondernemers staan er ook voor open om je wat raad en advies te geven als ze je niet kennen. Verder zijn er ondernemersvereningingen, branchevereningen, gemeentes en voldoende instanties (zoals de Kamer van Koophandel maar ook banken of verzekeringsmaatschappijen) die je uitgebreid kunnen informeren. En start je een online business? Denk dan ook aan investeerders, netwerkbijeenkomsten en online events via welke je jouw netwerk en kennis kunt uitbreiden.