Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Ditty

Ditty
Heeft 296 instructies gemaakt

Hoe kun je gezond eten zonder vlees?

Hoe kun je gezond eten zonder vlees?
Omschrijving

Wil je minder vlees gaan eten, ben je vegetarisch of veganistisch en vraag je je af of het dan wel mogelijk is gezond te eten en voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen? Zeker wel, want er zijn een heleboel producten die dezelfde voedingsstoffen leveren als vlees en vis. Wil je weten welke producten dit zoal zijn, lees dan deze instructie.

Handleiding

1. Eieren

Eet je geen vlees, dan kun je probleemloos vier eieren per week eten. Eieren bevatten ijzer en B-vitamines, waaronder de vitamine B-12. Deze vitamine zit alleen in dierlijke produkten. Voor de niet vleeseter zijn melk(produkten), kaas en eieren de voedingsmiddelen bij uitstek om voldoende vitamine B-12 binnen te krijgen. Ben je veganistisch, dan gaat dit natuurlijk niet op. Maar wat dan wel?

Kaas is geen volwaardige vleesvervanger omdat kaas heel weinig ijzer bevat!

2. Noten en zaden

Noten en zaden bevatten naast eiwitten veel waardevolle voedingsstoffen. Cashewnoten bijvoorbeeld bevatten meer ijzer dan een magere biefstuk. Je moet er wel een glaasje sinaasappelsap bij drinken om de opname van het ijzer te bevorderen. Pindakaas en notenpasta's zijn een goed alternatief voor vleesbeleg.

Het ijzer uit plantaardige produkten wordt beter in het lichaam opgenomen als het samen met een produkt dat veel vitamine-C bevat (groente, fruit, vruchtensap) wordt gegeten.

3. Peulvruchten

Peulvruchten zoals capucijners, erwten, linzen, bruine- en witte bonen, bevatten ijzer, B-vitamines en eiwitten. Je kunt ze als bijgerecht eten bij een maaltijd of verwerken in éénpansgerechten, maaltijdsoep of salades.

4. Kant en klare vleesvervangers

Kant en klare vleesvervangers zijn te koop in de vorm van burgers, schnitzels al dan niet gevuld, balletjes, cordon bleu, worstjes, enz. De meeste van deze produkten zijn gemaakt van een eiwithoudend, plantaardig mengsel zoals soja of quorn en met smaakmakers op smaak gebracht. Het vet in deze produkten is voor het grootste deel onverzadigd.

5. Quorn

Quorn wordt gemaakt van een paddestoelachtig plantje en is te koop in de vorm van diverse produkten, zoals stukjes, al of niet gemarineerd, burgers en schnitzels, die je kunt bakken in de koekenpan. Quorn gehakt is een goede vervanger voor vleesgehakt in ovenschotels en roerbakgerechten.

6. Soja

Sojabrokjes, gemaakt van gemalen sojabonen, kun je bakken of gebruiken in roerbakschotels, stoofschotels en soep.

7. Seitan

Seitan wordt gemaakt van tarwemeel en water en is een goede vleesvervanger, die je bijvoorbeeld kunt gebruiken in ragout.

8. Tahoe en tempé

Tahoe en tempé worden gemaakt van sojabonen. Je kunt deze produkten bakken of gebruiken in roerbakgerechten.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!