Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker nicole

nicole
Heeft 113 instructies gemaakt

Gezond ontbijt: havermoutpap met blauwe bessen en verse kruiden.

Gezond ontbijt: havermoutpap met blauwe bessen en verse kruiden.
Omschrijving

Ben je op zoek naar een lekker recept voor een gezond ontbijt? Maak dan eens deze havermout pap met blauwe bessen en verse kruiden. Een goed begin van de dag doordat je belangrijke voedingsstoffen (o.a. voor je hart- en bloedvaten) tot je neemt met dit recept. Havermout bevat verschillende antioxidanten, is glutenvrij en goed voor de lijn. Het wordt langzaam opgenomen door je lichaam, zodat het bloedglucosegehalte op peil blijft en de energie langzaam wordt afgegeven aan het bloed. Je komt de morgen dus goed door met dit voedzame havermout ontbijt met blauwe bessen en zult je langer verzadigd voelen.

Handleiding
Benodigdheden
  • 1 kopje havermout, liefst biologisch
  • 1 kopje rijstemelk, liefst biologisch
  • 1 kopje water (of 2 kopjes rijstemelk ipv water, dat kan ook)
  • Handje blauwe bessen
  • Verse kruiden naar keuze, bijv:
  • Paar blaadjes verse munt
  • Takje verse tijm
  • Paar blaadjes verse citroenmelisse

1. Havermoutpap maken

Maak de havermoutpap door 1 kopje havermout, 1 kopje rijstemelk en 1 kopje water in een kleine (steel)pan te doen.

Havermoutpap maken

2. Havermoutpap koken

Zet de havermoutpap op een laag vuurtje en kook het totdat er een dikke brij is ontstaan. Of - als je niet van een dikke pap houdt - totdat het goed warm is en de havermout voldoende week is geworden in de opgewarmde rijstemelk.

Havermoutpap koken

3. Blauwe bessen toevoegen

Als de havermoutpap klaar is, neem dan de pan van het vuur en doe de havermout pap in een kommetje. Voeg vervolgens de blauwe bessen toe. Knip nu wat verse kruiden over de pap en... je hebt een gezond ontbijt waarmee je de dag heerlijk kunt beginnen.

Als je tijm gebruikt voor je pap, haal dan de blaadjes van het takje af door de onderkant van het takje aan de ene hand tussen je vingertoppen te klemmen. Met je andere hand haal je nu het takje tussen de vingertoppen door naar beneden. Je houdt als het goed is nu de blaadjes tussen je vingertoppen over en hebt een kaal takje in je andere hand.

Bij een heel jong takje, kun je eventueel ook het takje gewoon verknippen. Een ouder takje is daar te hard voor en dat is niet lekker.

Wist je dat verse kruiden boordevol gezonde voedingsstoffen zitten? Het 'weetje' onderaan deze pagina vertelt je er meer over.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!