Vergeten?

Inloggen met je Facebook

Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

Hoe kun je havermoutpap maken met rozijnen en wortel?

  • 1 jaar en 5 maanden geleden
  • 1139 keer bekeken
  • Waardering
    0

Omschrijving

Havermoutpap is een lekker en gezond ontbijt, dat ook in het boek De Voedselzandloper sterk wordt aanbevolen. De auteur van dit boek, Kris Verburgh, geeft aan dat havermout veel vezels bevat die de darmperistaltiek bevorderen en daarnaast zorgt voor minder hoge bloedsuikerspiegels.
Havermoutpap kun je in vele variaties bereiden. Je kunt de pap bijvoorbeeld koken met rozijnen en wortelrasp. Dit geeft een frisse en toch zoete smaak en op deze manier krijg je ook gelijk al wat groente binnen. Een voedzaam ontbijt waarmee je de dag bijna niet beter kunt beginnen! Eet smakelijk.

Handleiding (afdrukken)

Benodigdheden

  • Voor 1 persoon:
  • Kopje havermout
  • Kopje sojamelk
  • Kopje water (of tweede kopje sojamelk)
  • 1 wortel
  • Handje rozijnen
  • Kaneel
  • (Steel)pannetje

1. Rozijnen wellen

Doe de rozijnen in een vergiet en spoel de rozijnen af onder lauw water. Doe ze vervolgens in een schaaltje met warm water zodat ze kunnen wellen.

2. Mixen van de ingrediënten

Doe een kopje sojamelk, een kopje water en een kopje havermout in een (steel)pannetje.

3. Wortel raspen

Rasp 2/3 van de wortel boven het pannetje en roer dit door het nog koude papmengsel. Breng het geheel vervolgens zachtjes aan de kook.

4. Koken

Laat de pap zachtjes koken tot er een dikke brij ontstaat. Neem de pan van het vuur en laat de pap even afkoelen. Giet de rozijnen af en roer ze vervolgens door de havermoutpap.

Kook de pap niet te lang door en bereid deze ook niet op een te hoog vuur. Hierdoor kan de pap aankoeken aan de bodem van de pan.

5. Serveren

Doe de havermoutpap in een kom en bestrooi de pap met wat kaneel en een paar rozijnen. Garneer de pap tenslotte met wat wortelrasp (je hebt nog 1/3 van de wortel over, als het goed is) en... klaar is je voedzame ontbijt!

Bronvermelding

De Voedselzandloper - Kris Verburgh

Wist je dit?

Havermoutpap bevat ook verschillende stoffen die een goede invloed hebben op de bloedvaten en het metabolisme.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!

Deze instructie melden als ongepast