Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker AnneEva

AnneEva
Heeft 50 instructies gemaakt

Hoe kun je verantwoord afvallen? Basiskennis: het insuline hormoon in balans brengen.

Omschrijving

Het aanpassen van je voedingspatroon vormt de basis van een gezonde leefstijl, afvallen en een dieet. Of je nou een eiwit dieet, ziekenhuis dieet, een koolhydraat arm dieet volgt of een citroensapkuur gaat doen: volgens personal trainer Jesse van der Velde zou de eerste stap altijd moeten zijn om het insulinehormoon in balans te brengen, door middel van je voeding. In deze instructievideo wordt uitleg gegeven over hoe de hormoonhuishouding werkt, wat je eraan kunt doen om dit in balans te brengen en hoe je jouw voedingspatroon hierop kunt passen.

Handleiding

1. Wat doet je hormoonhuishouding?

De hormoonhuishouding bepaalt je vetopslag en je uitstraling. Daarom moet je kijken naar je hormonen. Welke hormonen zijn verstoord waardoor je meer vet opslaat? Specifieke plaatsen waar je vet opslaat zijn gerelateerd aan een specifiek hormoon. Het hormoon dat de basis vormt van vetopslag is het insulinehormoon. Het insulinehormoon wordt aangemaakt om suiker op te slaan en om te zetten in spiercellen en vetcellen.

2. Balans

Door voeding, training, stressmanagement en de aanvulling van je voeding kun je je hormoonhuishouding weer in balans brengen. Het insulinehormoon wordt 100% aangemaakt op basis van wat je eet. Door het eten van bepaalde voeding kan het zijn dat je lichaam dit hormoon aanmaakt, waardoor je meer vet op gaat slaan. Op deze manier ga je de vetverbranding tegen. Door controle te nemen over dit hormoon, wordt je lichaam in staat om vetten te gaan verbranden.

3. Aanpassen voedingspatroon

Door gezonde dingen toe te voegen aan je voedingspatroon, kun je goede gewoontes ontwikkelen die de hormoonhuishouding in balans brengen. Een basis voor deze goede gewoonte is een dagelijkse groene smoothie. Met deze smoothie krijg je gelijk je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen. Door de gezonde gewoonte krijg je behoefte aan nog meer gezonde producten. Vitamines en mineralen bevorderen een gezonde hormoonhuishouding.
Recept voor een groene smoothie:
Neem 100-200 gram rauwe bladgroente, bijv. spinazie. Vul de blender aan met water en twee stukjes fruit en mix het geheel tot een gezond en groen sapje.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!
Gerelateerde instructies