Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 350 instructies gemaakt

Demografische herkomst bezoekers achterhalen: Google Analytics voor beginners.

Omschrijving

Google Analytics kun je gebruiken om te meten hoe jouw website presteert. Wil je bijvoorbeeld weten uit welke regio de bezoekers van jouw website komen, dan kun je ook dit via de statistieken van je website achterhalen. In deze instructievideo wordt uitleg gegeven over de functie die je meer inzicht kan geven hierin, zodat je deze kennis bijvoorbeeld weer kunt toepassen op je Google Adwords en de keywords waarop jij inzet. Zo bereik jij de (lokale) doelgroep die daadwerkelijk tot aankoop van jouw product zal overgaan.
Zie ook de handleiding onder de video voor deze uitleg en tips. Succes!

Handleiding

1. Demografie

Om meer statistieken over de demografische gegevens van je doelgroep vertoond te krijgen, ga je binnen het linkermenu naar 'Doelgroep > Demografie > Locatie'. Google analytics zal nu het scherm laden met een wereldkaart.

2. Nederland

Klik binnen deze wereldkaart vervolgens op Nederland. Je krijgt nu een kaart van Nederland te zien, verdeeld in kleurvlakken. Deze vlakken vertegenwoordigen het aantal bezoekers: lichtgekleurd betekent dat je weinig bezoekers hebt en donkergekleurd betekent dat je veel bezoekers hebt. Nederland

3. Afzetmarkt

Opereer jij in een regionale afzetmarkt? Dan is het belangrijk dat je website zich ook manifesteert binnen een regionale markt. Toch zul je zien dat bezoekers vaak vanuit het hele land, en soms zelfs het buitenland, komen. Je kunt er dan voor zorgen dat jouw website, als regionaal opererend MKB-er, beter gaat presteren.

4. Keyword optimalisatie

Door middel van keyword optimalisatie, waarbij jij inzet op een bepaalde regio, kun je bezoekers uit die specifieke regio naar je website trekken. In plaats van "fiets kopen" zet je dus in op "fiets kopen Zwolle" of "fiets kopen Overijssel". Door deze regionale zoektermen toe te passen, zul je bezoekers trekken die meer regionaal zoeken. Deze bezoekers hebben veel meer potentie voor jou omdat ze eerder geneigd zijn om ook daadwerkelijk naar je winkel te komen en een aankoop bij je te doen.
Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!