1. Zoekwoorden
Ga via het linkermenu naar Verkeersbronnen > Bronnen > Zoeken > Organisch. Onder de grafiek krijg je dan een overzicht van de zoekwoorden te zien waardoor mensen op je website komen. Dit zijn de zoekwoorden die uit de organische zoekresultaten voortkomen.
Ga met deze zoekwoorden aan de slag. Hier ligt namelijk je winst voor het verbeteren van de prestaties van je website.
2. Tijdsperiode
Selecteer rechts bovenaan een langere tijdsperiode, waardoor je een beter en betrouwbaarder statistisch overzicht krijgt.
3. Bouncepercentage
Het bouncepercentage vertoont het percentage van bezoekers, die bij het bezoek van betreffende pagina, direct weer afhaken. Je bezoekers zoeken in Google dus op een bepaalde term, komen via die zoektermen op jouw pagina terecht maar sluiten de pagina ook weer nadat ze deze bezocht hebben. Het kan zijn dat je de bezoeker dus niet vindt waarnaar hij op zoek is of je diegene met jouw pagina niet hebt weten te overtuigen om meerdere pagina's te bekijken.
Ga met je bouncepercentage aan de slag en focus daarbij op de zoekwoorden die het meeste traffic opleveren zodat je daar het meeste winst op haalt op de korte termijn.
4. Bouncepercentage verlagen
Kijk eens kritisch naar desbetreffende pagina. Laat je vrienden of collega's eens naar de pagina kijken en vraag ze wat ze zien als ze de pagina bezoeken. Je kunt vervolgens wijzigingen in je pagina aanbrengen door het toevoegen van afbeeldingen of video's, wijzigen van tekst, etc.
5. AIDA-model
Het is belangrijk dat je test wat het effect van wijzigingen is. Optimaliseer je dus een pagina, bijvoorbeeld volgens de AIDA formule (Attention, Interest, Desire, Action). Laat de pagina een paar weken ongewijzigd en bekijk wat het bouncepercentage gaat doen.
Een goed bouncepercentage is niet alleen belangrijk voor je verkoopfunnel, maar ook voor Google. Vanuit Google wordt namelijk gekeken naar de prestaties van je website. Je bouncepercentage is hiervoor één van de indicatoren.