Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker 999Games

999Games
Heeft 4 instructies gemaakt

Hoe kun je het partyspel De Weerwolven van Wakkerdam spelen? De speluitleg.

Omschrijving

De Weerwolven van Wakkerdam is een gezelschapsspel voor volwassenen en kinderen. Het rollenspel kun je spelen met groepen tot 18 personen en is daardoor ideaal voor feestjes. Een kinderpartijtje of familiefeest met dit spannende partyspel als middelpunt is op voorhand geslaagd. In het spel neemt iedere speler een bepaalde rol aan. Zo zijn er weerwolven en burgers die elkaar proberen uit te schakelen. Een spelleider leidt het spel in goede banen. In de instructievideo kun je zien hoe je het spel speelt. In de geschreven handleiding worden de spelregels nog eens op een rijtje gezet.

Handleiding

1. Doel van het spel

Het rollenspel gaat over het dorpje Wakkerdam dat door weerwolven wordt belaagd. Iedere speler neemt een bepaalde rol aan. De burgers proberen gezamenlijk de weerwolven te ontmaskeren, terwijl de weerwolven proberen zoveel mogelijk burgers te verslinden. Een neutrale, door de deelnemers gekozen, spelleider leidt het spel. De burgers winnen als ze alle weerwolven hebben ontmaskerd, de weerwolven winnen als ze alle burgers hebben verslonden.

2. Het speelmateriaal

Het spel bevat verschillende karakterkaarten. Afhankelijk van het aantal spelers of hun kennis van het spel kunnen sommige rollen weggelaten worden. Het minimum is vier burgers, één ziener en twee weerwolven. Als je het spel voor het eerst speelt, gebruik dan alleen de weerwolven, de burgers en de ziener.

3. De kaarten uitdelen

Nadat er een spelleider is gekozen gaan de overige spelers in een kring zitten. Iedere speler ontvangt van de spelleider één karakterkaart waarop zijn of haar rol staat. De spelers houden deze rol voor elkaar strikt geheim en leggen de kaart omgekeerd op hun schoot.

Zorg ervoor dat de andere spelers jouw kaart niet zien!

Kies een spelleider die het spel al vrij goed kent.

4. Het spelverloop

De spelers luisteren goed naar de aanwijzingen van de spelleider en houden zich daar strikt aan. Om te begrijpen hoe het spel verloopt kun je in de instructievideo een spelronde, die hieronder wordt beschreven, bekijken. In deze ronde wordt alleen gespeeld met burgers, weerwolven en de ziener.

5. Begin van de spelronde: het wordt nacht

Iedere ronde begint met een nacht. Alle spelers, behalve de spelleider, gaan slapen en doen hun ogen dicht.

6. De ziener

De ziener wordt door de spelleider geroepen. De ziener opent zijn ogen en toont zijn kaart aan de spelleider. Daarna wijst hij iemand aan waarvan hij de identiteit wil weten. De spelleider toont aan de ziener de kaart van de aangewezen speler, waarna de ziener weer gaat slapen. Dit alles gebeurt zonder dat de andere spelers hiervan iets merken.

7. De weerwolven

De spelleider geeft aan dat de weerwolven wakker mogen worden. De weerwolven doen hun ogen open en kiezen in stilte een slachtoffer uit, waarna ze weer gaan slapen. Als de spelleider daarna aangeeft dat de nacht voorbij is doen alle spelers hun ogen weer open, behalve het slachtoffer wiens naam door de spelleider wordt genoemd. De spelleider laat aan de overige spelers zien welke rol het slachtoffer had.

Vermoorde spelers doen niet meer mee aan het spel!

8. De discussie

Alle spelers gaan nu discussiëren over wie er mogelijk een weerwolf zou kunnen zijn. Iedereen is in principe verdacht. De spelleider stopt op een bepaald moment de discussie, waarna de stemronde begint.

9. De stemronde

De spelleider telt af, waarna alle spelers tegelijkertijd iemand aanwijzen die moet worden uitgeschakeld. De speler die de meeste stemmen heeft sluit zijn ogen en de spelleider laat aan de overige spelers de rol van deze speler zien. Hierna wordt het weer nacht en begint er een nieuwe ronde. Het spel wordt net zo lang gespeeld tot alle burgers zijn verslonden of alle weerwolven ontmaskerd.

10. Belangrijke spelregels

Als de weerwolven het niet eens kunnen worden over de keuze van een slachtoffer, wordt er die nacht niemand verslonden.
Spelers die zijn uitgeschakeld door weerwolven of door burgers zijn helemaal uit het spel en moeten stil blijven om niets te verraden.
Als een stemronde eindigt met een gelijk aantal stemmen voor twee verdachte spelers, dan wordt er een nieuwe discussieronde gestart. Hierna wordt er opnieuw gestemd. Is het aantal stemmen dan nog steeds gelijk, dan wordt er die ronde niemand uitgeschakeld.

11. Overige karakters

Naast de karakters burger, weerwolf en ziener bevat het spel ook nog andere karakters zoals de burgemeester, de dief, de Cupido, het onschuldige meisje, de heks en de jager. Deze karakters hebben allemaal een eigen, unieke eigenschap.

12. De burgemeester

De burgemeester wordt tijdens een speciale stemming gekozen. Deze stemming vindt plaats voor de eerste stemming, in de eerste nacht. De gekozen speler mag de benoeming niet weigeren en ontvangt de kaart van de burgemeester. De burgemeester zal overdag de discussie leiden.

13. De dief

Als de dief aan het spel meedoet, worden er twee burgerkaarten extra aan de stapel toegevoegd. Aan het einde van de uitdeelronde blijven er nu twee kaarten over. Tijdens de eerste nacht mag de dief deze beide kaarten bekijken en, als hij wil, zijn speelkaart tegen één van deze kaarten ruilen.

14. De Cupido

De Cupido mag de eerste nacht twee spelers aanwijzen die voor altijd verliefd op elkaar zijn. Deze geliefden moeten proberen in het spel samen te overleven. Als één van de geliefden overlijdt, sterft de andere ook direkt van liefdesverdriet.

15. Het onschuldige meisje

Het onschuldige meisje mag de weerwolven bespioneren door ’s nachts door haar wimpers te gluren. Wordt ze daarbij door een weerwolf gesnapt dan sterft zij direkt die nacht in plaats van het aangewezen slachtoffer.

16. De heks

De heks kan twee toverdrankjes brouwen, één om een speler weer tot leven te wekken en één om een speler mee te doden. De heks wordt wakker geroepen en krijgt van de spelleider te horen wie er die nacht slachtoffer is geworden. De heks kan dan beslissen het slachtoffer wel of niet te redden met het levenselixer. Met het vergif kan ze naast het slachtoffer van de weerwolven, nog een extra slachtoffer maken. Beide drankjes kunnen echter maar één keer worden gebruikt.

17. De jager

Als de jager door weerwolven of burgers wordt uitgeschakeld, dan mag de jager wraak nemen door zelf ook een speler te kiezen die hij direkt uitschakelt. Deze speler is meteen uit het spel.

De volgorde ’s nachts is: dief (alleen in de eerste nacht), Cupido (alleen in de eerste nacht), ziener, weerwolven, onschuldig meisje en heks.

18. Einde van het spel

De burgers zijn winnaar als ze alle weerwolven hebben ontmaskerd, de weerwolven winnen als ze alle burgers hebben verslonden.

Bij kinderen kun je simpel beginnen en gaandeweg nieuwe rollen introduceren.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!