Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker 999Games

999Games
Heeft 4 instructies gemaakt

Hoe kun je het dobbelspel ‘Regenwormen’ spelen? De speluitleg.

Omschrijving

Het spel ‘Regenwormen’ is een dobbelspel voor bijna alle leeftijden. Het gezelschapsspel wordt gespeeld met dobbelstenen en speeltegels. Doel van het spel is dat de spelers door te dobbelen zoveel mogelijk punten - in de vorm van regenwormen- verzamelen. De speler die aan het eind van het spel de meeste regenwormen heeft, wint. Hiervoor heb je geluk nodig maar ook lef om tijdens het spel risico te nemen. In de instructievideo wordt stap voor stap uitgelegd hoe dit spel wordt gespeeld, in de geschreven handleiding eronder kun je de spelregels nalezen.

Handleiding
Benodigdheden
  • Het spel 'Regenwormen'
  • 2 - 7 spelers
  • Leeftijd vanaf 8 jaar

1. Doel van het spel

De spelers dobbelen om beurten en proberen zoveel mogelijk regenwormen (punten) te verzamelen. Degene die aan het einde van het spel de meeste regenwormen heeft wint.

2. Het speelmateriaal

Het spel bestaat uit 8 dobbelstenen en 16 tegels. Op de zes vlakken van de dobbelstenen staan de waarden 1, 2, 3, 4 of 5 of een regenworm. De tegels zijn genummerd van 21 t/m 36. Daarnaast staan op iedere tegel één of meerdere regenwormen, met een maximum van vier wormen.

3. De voorbereiding

Leg de 16 tegels open naast elkaar op tafel, in oplopende volgorde.

4. De dobbelronde

De jongste speler begint en werpt alle 8 dobbelstenen.
De speler kiest een symbool van de geworpen stenen. Het symbool kan een getal of een regenworm zijn.
Alle dobbelstenen met het gekozen symbool worden opzij gelegd.
De speler gooit opnieuw met de overgebleven dobbelstenen en kiest nu een ander symbool.
Ook deze dobbelstenen worden opzij gelegd.

Eenmaal opzij gelegde dobbelstenen mogen niet opnieuw worden geworpen. Ook mag de speler uit zijn worp geen getal of symbool kiezen dat hij al eerder opzij heeft gelegd.

5. Wanneer is een spelbeurt afgelopen?

Een spelbeurt is afgelopen als de speler alle dobbelstenen heeft afgelegd, alle zes symbolen heeft verzameld of vrijwillig zijn beurt beëindigd.
Als zijn beurt is beëindigd pakt de speler de betreffende tegel van tafel en legt deze voor zich neer.

Als de speler voldoende punten heeft gegooid om een tegel van tafel te pakken kan hij de beurt beëindigen, maar mag hij ook verder spelen om zo een tegel met een hogere waarde te bemachtigen.

6. De telling van een worp

Eén regenworm is 5 punten waard en telt als zodanig mee in het totaal van het aantal geworpen ogen.

7. Wanneer mag de speler een tegel nemen?

De speler mag een tegel nemen als de totale waarde van zijn opzij gelegde dobbelstenen gelijk of hoger is dan een getal op één van de tegels die open op tafel liggen. Daarnaast moet de speler tenminste één regenworm opzij hebben gelegd.

8. Een tegel nemen

De speler pakt uit de voorraad de tegel met het getal dat overeenkomt met het totaal van de geworpen ogen. Ook kan de speler de tegel bij een andere speler wegnemen. De tegel moet dan wel de bovenste tegel zijn van de stapel van die speler. Als de betreffende tegel niet meer beschikbaar is, moet de speler een tegel met een lagere waarde uit de voorraad nemen.

9. Een tegel inleveren

In de volgende drie gevallen moet een speler een tegel inleveren:
- De speler gooit uitsluitend symbolen die hij al eerder opzij heeft gelegd.
- De speler heeft geen regenwormen opzij gelegd.
- De speler heeft een te lage totale waarde geworpen om een tegel te kunnen pakken.
De speler moet in zo'n geval de bovenste tegel van zijn stapel terugleggen in de voorraad en de tegel met de hoogste waarde in de rij omdraaien. Deze doet niet meer mee.

10. Einde van het spel

Als er geen open tegels meer op tafel liggen is het spel afgelopen. Iedere speler telt nu het aantal regenwormen op zijn of haar verzamelde tegels. De speler die de meeste regenwormen heeft is de winnaar.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!