Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 280 instructies gemaakt

Hoe kun je het slaapritme van je kind aanpassen? Bijv. bij het verzetten van de klok.

Hoe kun je het slaapritme van je kind aanpassen? Bijv. bij het verzetten van de klok.
Omschrijving

Wordt jouw kind ook om vijf of zes uur 's morgens al wakker en is het daarna met geen mogelijkheid meer het bed in te krijgen om nog even verder te slapen? En zie jij ook alweer op tegen het verzetten van de klok naar wintertijd of zomertijd en daarmee het wijzigen van het slaapritme van je kind? Wij geven je graag wat tips om jouw kind iets later te laten opstaan!

Handleiding

1. Middagdutje afschaffen

Misschien doet je kind nog een middagdutje terwijl dit niet meer nodig is. Wordt je peuter vroeg wakker dan is dit misschien het signaal dat een middagdutje overbodig is geworden. Het feit dat je kind overdag gewoon nog heerlijk in slaap valt en dit 's avonds ook het geval is, hoeft niet te betekenen dat het middagdutje daarom nog noodzakelijk is. Probeer het middagslaapje eens af te schaffen of zo nodig in te korten om te zien of het probleem hierin schuilgaat.

Middagdutje afschaffen

2. Kou

Het kan zijn dat je kind het koud heeft op het tijdstip dat het wakker wordt. De lichaams- en omgevingstemperatuur daalt 's nachts namelijk. Rond 5:00u 's morgens is het op zijn koudst. Probeer dus eens of het vroege wakker worden hiermee samenhangt. Je hoeft niet gelijk een extra deken erbij te leggen want de oorzaak kan liggen in een heel klein temperatuurverschil. Trek je kind een paar sokken aan, doe een extra shirt of hemd aan en kijk vervolgens eens of dit bijdraagt aan het verbeteren van het slaapritme.

Kou

3. Licht

Kies voor gordijnen die de slaapkamer goed donker maken. Vooral in de zomer kan het zijn dat je kind sterk reageert op het tijdstip waarop het licht wordt. Dit kun je voorkomen door de kamer extra te verduisteren.

Licht

4. Onbewust belonen

Let eens op of je jouw kind niet onbewust beloont voor het vroege wakker worden. Aaien, sussen, knuffelen, uit bed halen: het zijn allemaal vormen van positieve aandacht voor je kind als het wakker is.

Onbewust belonen

5. Biologische klok

De biologische klok van je kind staat misschien verkeerd waardoor je kind standaard vroeg wakker wordt. Probeer deze aan te passen door:

a) Zet een lamp met een (geruisloze) tijdschakelaar in de kamer. Stel de klok in op het tijdstip dat je kind mag opstaan. Als je kind altijd met een lampje aan slaapt dan kun je gewoon een tweede lamp ernaast hanteren. Goed alternatief is trouwens een wake-up light (wekker met lichtfunctie).

b) Gebruik een wekker. Je kunt hiervoor een speciale kinderwekker met plaatjes gebruiken of gewoon een digitale wekker. In het laatste geval leer je jouw kind dat het mag opstaan als er een 7 in beeld staat. Je kunt de minuten ook afplakken. De zeven is een gemakkelijk te herkennen cijfer, ook voor hele jonge kinderen. Je kunt de wekker ook aanpassen op jouw behoefte. Wil je dus liever dat je kind om half acht of acht uur opstaat dan zet je de wekker gewoon op een andere tijd dan de werkelijke tijd.

Biologische klok

6. Doorvoeren nieuw ritme

Wil je het nieuwe ritme van je kind doorvoeren, bereid het hier dan op voor. Vertel je kind dát en waarom het langer in bed zal blijven 's morgens. Koop samen de benodigde spullen hiervoor, prepareer de kamer samen met je kind en spreek het even door. Wees er zeker van dat je kind begrijpt wat de bedoeling is door overdag te oefenen met de nieuwe situatie of er een leuk spelletje van te maken. Bespreek bij het naar bed brengen 's avonds nogmaals wat de bedoeling voor de volgende ochtend zal zijn.

Doorvoeren nieuw ritme

Beloon je kind de volgende ochtend als het langer is blijven liggen door enthousiast te reageren. Ook kun je een beloning geven van de 'slaapfee' door bijvoorbeeld iets leuks in een doosje te doen en dit te geven als het goed is gegaan. Bespreek verder even of je kind het als moeilijk heeft ervaren en lang moest wachten, weer in slaap is gevallen, etc. Wees hier begripvol voor.

7. Stapsgewijs doorvoeren

Het lukt mogelijk niet om het vroege wakker worden in één keer op te lossen. Verschuif het tijdstip daarom stapje voor stapje en werk iedere keer met beloningen als het goed is gegaan.

8. Herhalen

Herhaal ongeveer een week lang 's avonds bij het naar bed gaan alle afspraken totdat je zeker weet dat je kind niet meer zal terugvallen.

Bij het ene kind kan het iets langer duren dan het andere, kinderen hebben nog geen besef van tijd. Vijf minuten kunnen dus ervaren worden als een uur. Toon begrip voor je kind als dit moeilijk is maar blijf je kind consequent naar bed terug sturen als het te vroeg eruit is en laat aan de hand van het gebruikte hulpmiddel zien waarom het nog terug naar bed moet. Dit is immers de indicatie!

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!
Gerelateerde instructies