Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker nicole

nicole
Heeft 113 instructies gemaakt

Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen? (algemene dieet tips)

Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen? (algemene dieet tips)
Omschrijving

Afslanken is niet iets dat je in een week voor elkaar bokst. Wil je dat een dieet ook op lange termijn tot resultaat leidt en ben je klaar met het jojo-effect en de crashdiëten zoals een citroensapkuur of andere varianten waarmee je kunt afvallen in een week? Probeer dan eens op een verantwoorde manier te lijnen. Wel zo gezond voor je lichaam en uiteindelijk ook voor je resultaat! Zo kom je doelgericht en blijvend van je overgewicht af.

Handleiding

1. Maak een afspraak. Maar met wie?

Maak een afspraak met een erkend diëtist. Een diëtist is iets anders dan een voedingsdeskundige of gewichtsconsulent. Gewichtsconsulent is geen beschermde titel, iedereen kan zich dus zo noemen. Voedingsdeksundigen en voedingstherapeuten geven voedingsadviezen maar ook deze benamingen zijn niet wettelijk beschermd.
De titel 'diëtist' is daarentegen wel wettelijk beschermd, dit biedt je zekerheid over de opleiding en kennis van de deskundige in kwestie. Een diëtist zal op een verantwoorde manier een voedingsadvies of een individueel dieetplan in overleg met jou samenstellen. Naast je overgewicht wordt rekening gehouden met eventuele medische klachten (zoals hoge bloeddruk of een te hoog cholesterolgehalte, diabetes, voedselallergie, spastische darm).

2. Stel redelijke doelen

Stel redelijke, haalbare doelen op. Als je van jezelf verwacht dat je veel gewicht zult verliezen in een te korte periode dan zal dat niet alleen teleurstelling en demotivatie in de hand werken, maar ook een jojo-effect of zelfs ziekte. Bij een verantwoord dieet gaat het om resultaat op lange termijn, niet om snelle oplossing.

3. Verminder je inname van energie

Minder het aantal kcal dat je per dag binnen krijgt. Een pond lichaamsvet staat gelijk aan 3500 kilocalorieën. Deel dat door zeven en je hebt het aantal kcal (500) dat je per dag minder zult moeten eten als je per week een pond in gewicht wilt afvallen.

4. Beweeg meer!

Zorg voor meer beweging. Gezond afvallen kan door actief te sporten, schoonmaken, tuinieren, noem maar op. Loop in je pauze tijdens werk eens een blokje om of maak een wandeling met vrienden in plaats van dat je aan de borrel gaat. Alle kleine beetjes helpen!

5. Let op belangrijke voedingsmiddelen

Zorg ervoor dat je voldoende essentiële voedingsmiddelen binnen blijft krijgen. Beperk bijvoorbeeld niet op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) groente en fruit, deze zorgen er mede voor dat je gedurende de dag minder honger zult hebben.

Een dagvoeding kun je het beste verdelen over maximaal zeven eetmomenten: drie hoofdmaaltijden en 1 tot 4 keer iets tussen de maaltijden door. Dit biedt structuur en regelmaat, helpt pieken en dalen in je suikerspiegel te vermijden, houdt je stofwisseling voldoende op gang maar verkleint tegelijkertijd het aantal zuuraanvallen op het gebit. Kies bij al deze eetmomenten vooral voor basisproducten uit bijvoorbeeld de Schijf van Vijf. Deze leveren veel goede voedingsstoffen.

Ben jij al geruime tijd bezig met afvallen, manieren om dit te bereiken e/o beheerst de (gedachte aan) eten je leven? Ga dan voor jezelf eerst eens na of er geen sprake is van een eetstoornis. Verzamel in dat geval je moed en zoek passende hulp.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!