Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Hans

Hans
Heeft 78 instructies gemaakt

Hoe kun je reizen met een OV-chipkaart? Alle informatie die je nodig hebt.

Omschrijving

Hoe kun je de ov chipkaart gebruiken? Deze complete instructievideo over de chipkaart laat onder meer zien hoe je met de ov chip kunt reizen, hoe en waar je de kaart kunt kopen, hoe je kunt overstappen en hoe je er een saldo of reisproduct kunt opladen. Vergeten om uit te checken of is er iets mis gegaan? Gebruik het claimformulier om de teveel berekende reiskosten terug te vragen. Ook hierover meer informatie in deze video.
In de handleiding hieronder kun je alle informatie nog eens rustig nalezen.

Handleiding

1. Wat is een ov chipkaart?

De OV-chipkaart is een vervoersbewijs voor al het Openbaar Vervoer in Nederland. Met één en dezelfde kaart reis je met de tram, trein, bus of metro door Nederland. Er zijn persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten te koop.

2. De persoonlijke ov chipkaart

Een persoonlijke OV-chipkaart koop je voor bijvoorbeeld een abonnement of om korting te krijgen die leeftijdgebonden is. Deze kaart kan alleen door jou persoonlijk worden gebruikt en is voorzien van een (pas)foto.

3. De anonieme ov chipkaart

Een anonieme OV-chipkaart kan door verschillende mensen worden gebruikt. De kaart is echter maar voor één persoon geldig. Wil je dus samen reizen dan heb je ieder een eigen kaart nodig.

4. Waar koop je een ov chipkaart?

Een persoonlijke OV-chipkaart vraag je aan met een aanvraagformulier. Dit formulier is te verkrijgen via de website van de vervoerder, de klantenservice, bij een verkoop- en informatiepunt op een station of via de website www.ov-chipkaart.nl.
Een anonieme OV-chipkaart kun je kopen bij een verkoop- en informatiepunt van een vervoersbedrijf of bij een verkoopautomaat op een station. Met je OV-chipkaart kun je reizen zodra je er een saldo of reisproduct, zoals een abonnement, hebt opgeladen. Zie de andere instructievideo voor meer informatie hierover.

Zorg bij het aanvragen van je persoonlijke OV-chipkaart dat je een recente foto kunt meesturen of
downloaden.

5. Hoe laad je een ov chipkaart op?

Het opladen doe je via automaten op stations of bij de verkoop- en informatiepunten van de OV-bedrijven.
Een persoonlijke OV-chipkaart kun je ook automatisch laten opladen. Als het saldo op de OV-chipkaart onder een bepaald bedrag komt wordt een vast bedrag automatisch van je bankrekening overgeboekt naar de OV-chipkaart. Je kunt dit aanvragen via een aanvraagformulier. Zie hiervoor de instructie: 'hoe kun je een OV-chipkaart automatisch laten opladen?'

Zorg dat als je reist op saldo in ieder geval het bedrag van het instaptarief op je kaart staat. Bij de NS is dit voor een OV-chipkaart met abonnement € 10,-- en zonder abonnement of voor een anonieme OV-chipkaart
€ 20,--.

6. Hoe reis je met een ov chipkaart?

Iedere reiziger heeft een eigen OV-chipkaart nodig. Als er genoeg saldo of een reisproduct op je kaart staat kun je ermee reizen. Houd de kaart aan het begin van de rit tegen het roze logo van de kaartlezer in tram of het poortje op het metro- of treinstation. Er gaat een groen lampje branden en er verschijnt een welkomstboodschap op het beeldscherm van de kaartlezer. Je bent ingecheckt. Als je op saldo reist haalt de kaartlezer bij het inchecken een instaptarief van je saldo als borg. Als je uitstapt houd je de kaart weer voor het logo van de kaartlezer. Je bent uitgecheckt, krijgt het instaptarief terug en de werkelijke reiskosten worden van je saldo gehaald.

Vergeet nooit uit te checken! Als je wel incheckt, maar niet uitcheckt kan het ov chipkaartsysteem de ritprijs niet berekenen en ben je automatisch het instaptarief kwijt!

Soms zijn er stations waar zowel treinen als metro's rijden, zoals bijvoorbeeld het Amstelstation in Amsterdam. Let dan goed op dat je voor het juiste vervoer incheckt, voor de metro de gele automaat op het perron en voor de trein de rode automaat!

Ook als je met een abonnement reist, moet je elke keer in- en uitchecken.

7. Hoe moet je overstappen met een ov chipkaart?

Stap je tijdens de reis over naar een ander voertuig dan moet je elke keer opnieuw in- en uitchecken.
Als je overstapt begin je voor het OV-chipkaartsysteem weer met een nieuwe reis en daar hoort het in- en uitchecken bij.

Wat moet je doen bij verlies of diefstal van de OV-chipkaart? Alleen een persoonlijke OV-chipkaart is beveiligd tegen verlies of diefstal. Bel: 0900-0980 (€ 0,10 per min) en de kaart wordt geblokkeerd.

8. Wat te doen als er iets misgaat?

Is er een te hoog bedrag van je OV-chipkaart afgeschreven voor een rit? Ben je vergeten of heb je niet kunnen uitchecken? Is een transactie aan een verkoop- en oplaadautomaat mislukt of verkeerd gegaan?
Voor al deze situaties is er het claimformulier. Met dit formulier kun je teveel in rekening gebrachte (reis)kosten terugvragen. Doe deze aanvraag wel zo snel mogelijk. Het volledig ingevulde claimformulier moet binnen drie maanden na de datum van de incomplete of mislukte transactie door het GVB zijn ontvangen.

9. Voordelen van het reizen met de ov chipkaart

De OV-Chipkaart is misschien even wennen, maar hij is wel makkelijk: één en dezelfde kaart voor al het openbaar vervoer in Nederland. De OV-chipkaart is eerlijk: je betaalt alleen de kilometers die je ook werkelijk reist. De kaart maakt reizen veiliger: door de OV-chipkaart hebben ongewenste gasten geen toegang tot de stations.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!