Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 280 instructies gemaakt

Hoe kun je een titelstructuur aanbrengen in een document en een inhoudsopgave maken en wijzigen in Word?

Omschrijving

Als je een groot doucument hebt gemaakt met Word(2003) is een inhoudsopgave onmisbaar om je document overzichtelijk te maken voor jezelf en anderen. In de video wordt uitgelegd hoe je zo'n inhoudsopgave maakt en hierin later eenvoudig wijzigingen aan kunt brengen.

Handleiding
Benodigdheden
  • computer of laptop
  • programma Word (2003)

1. Een titelstructuur in je document aanbrengen

Voordat je automatisch een inhoudsopgave kunt maken moet je document een titelstructuur hebben. Deze kun je in je document aanbrengen met behulp van opmaakprofielen. Als je elke titel van elk niveau een opmaakprofiel hebt gegeven kun je de inhoudsopgave gaan maken.

2. De lijst met opmaakprofielen in beeld brengen

Druk in de werkbalk links op de dubbele A of klik op het menu 'opmaak'. Kies vervolgens 'opmaakprofielen en opmaak'. Rechts verschijnt nu een taakvenster met een lijst waarin de opmaakprofielen Kop 1, Kop 2, Kop 3 enz. staan. Hiermee kun je de titels in je tekst opmaken.

3. De opmaakgegevens wijzigen

Als je met de muis over een 'Kop' beweegt krijg je de opmaakgegevens te zien. Om die te wijzigen klik je op het pijltje rechts ernaast en selecteer je wijzigen.

4. Een opmaakprofiel koppelen aan een niveau

Als je de titels in je document hebt genummerd, kun je een opmaakprofiel koppelen aan alle titels van hetzelfde niveau. Kies Kop 1 voor elke titel van het eerste niveau, Kop 2 voor elke titel van het tweede niveau en zo verder.

Alle titels van één niveau krijgen hetzelfde opmaakprofiel.

5. Een leeg blad openen

Plaats de cursor bovenaan de eerste pagina en druk tegelijkertijd de toetsen "ctrl" + "enter" in. Je voegt zo een leeg blad aan je document toe, waardoor je tekst automatisch op het tweede blad komt te staan.

6. De inhoudsopgave maken: het menu 'invoegen'

Typ boven aan het lege blad 'inhoudsopgave'. Plaats de cursor op de plek waar je het overzicht wilt hebben, open het menu 'invoegen', selecteer 'verwijzing' en klik op 'index en inhoudsopgave'.

7. De inhoudsopgave maken: het afdrukvoorbeeld

In het venster dat nu verschijnt klik je bovenaan op het tabblad 'inhoudsopgave'. Er verschijnt een afdrukvoorbeeld dat laat zien hoe je inhoudsopgave er zal uitzien op papier. Haal onder het voorbeeld het vinkje voor de zin 'hyperlinks etc.' weg.

8. De inhoudsopgave maken: de opvultekens kiezen

Onder het afdrukvoorbeeld staan 'paginanummers weergeven' en 'paginanummers rechts uitlijnen' standaard aangevinkt. Daaronder kun je kiezen welke opvultekens in je inhoudsopgave tussen de titel en je paginanummer zullen staan.

9. De inhoudsopgave maken: de opmaak bepalen

Onder 'algemeen' kun je links de opmaak van je inhoudsopgave bepalen via het uitklapmenu van 'sjabloon'. Geef rechts het aantal niveua's aan dat je wilt weergeven en druk op ok. Je inhoudsopgave verschijnt in beeld.

Het webvoorbeeld kun je negeren als je document niet voor het internet bestemd is

10. De inhoudsopgave aanpassen

Als je daarna nog verder werkt in je dokument, kan de indeling van je hoofdstukken nog wijzigen. Dan zul je de inhoudsopgave moeten updaten. Selecteer de hele inhoudsopgave. Klik met de rechtermuisknop en kies 'veld bijwerken'. Er verschijnt nu een venster met twee opties. Klik op de optie 'in zijn geheel bijwerken' en klik op ok.

Met de optie 'in zijn geheel bijwerken' update je de hele inhoudsopgave.

11. De inhoudsopgave updaten voor het afdrukken

Je kunt je inhoudsopgave zo instellen dat deze steeds wordt bijgewerkt net voordat je gaat afdrukken. Open het menu Extra, selecteer 'Opties' en open het tabblad 'afdrukken'. Vink de optie 'velden bijwerken' aan.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!