Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Ditty

Ditty
Heeft 298 instructies gemaakt

De bandenspanning en profieldiepte van je banden eenvoudig zelf controleren.

Omschrijving

Hoe je op de juiste manier je bandenspanning kunt controleren en de profieldiepte van je banden kunt meten, kun je zien in deze instructievideo. Door regelmatig je autobanden op spanning en slijtage te controleren kun je ongelukken voorkomen. Niet alleen slijten bij een te lage bandenspanning de banden van je auto sneller en verbruik je meer brandstof, maar met een zachte autoband is ook je wegligging slecht. Hierdoor wordt de kans op een klapband groter. Hebben je banden te weinig profiel, dan kan dit aquaplaning veroorzaken met als gevolg een slippartij.
Onder de video staat de geschreven instructie met daarbij nog wat extra tips. Ga je op vakantie, zorg dan dat ook de banden van je auto ‘reisklaar’ zijn.

Handleiding
Benodigdheden
  • auto
  • reservewiel
  • de juiste bandenspanning
  • bandenspanningsmeter
  • profieldieptemeter of schuifmaatje

1. De juiste bandenspanning zoeken

Zoek op wat de juiste bandenspanning is voor jouw auto in jouw situatie. De juiste bandenspanning staat vermeld op een sticker aan de binnenkant van de deurstijl aan de bestuurderskant of aan de binnenkant van de tankklep of in het instructieboekje. De tekeningen geven aan welke spanning bij welke situatie hoort. Ook vind je bij tankstations vaak een lijst met de juiste bandenspanning voor jouw type auto.

Reis je met veel bagage, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat, kies dan voor de hogere spanning!

2. De bandenspanning controleren en lucht bijvullen

Verwijder het ventieldopje en sluit de slang van de bandenspanningsmeter aan op het ventiel. Is de bandenspanning te laag, vul dan lucht bij. Houd hiervoor de knop of het handvat bij de bandenspanningsmeter ingedrukt, tot de juiste spanning is bereikt.

Als je banden warm worden, stijgt de spanning. Controleer daarom zo mogelijk de spanning als je banden koud zijn, dat wil zeggen wanneer je niet meer dan 5 kilometer hebt gereden of de banden een minuut of 15 zijn afgekoeld!

Licht metalen ventielen kunnen makkelijk breken, dus let op dat je het mondstuk goed recht houdt.

Tegenwoordig gaat bij veel tankstations het controleren van de bandenspanning en je band oppompen gelijktijdig, in één handeling. Dit is niet altijd gratis, meestal moet er een muntje in de automaat.

3. De overige banden

Ga alle banden langs en vergeet daarbij ook het reservewiel niet. Neem voor dit wiel altijd de hoogste waarde.

Vergeet nooit het reservewiel ook op de juiste spanning te brengen!

Om je bandenspanning onderweg of thuis te controleren zijn er o.a. bij de ANWB eenvoudige bandenspanningsmeters te koop die je rechtstreeks op het ventiel aansluit.

4. De profieldiepte meten

Aan het profiel van je banden kun je zien in hoeverre je banden zijn afgesleten en aan vervanging toe zijn. Het profiel van je banden kun je zelf meten met een profieldieptemeter of met een eenvoudig schuifmaatje. De voorbanden zijn het makkelijkst te meten als je de wielen helemaal naar buiten draait. Bij de achterwielen gaat het meten iets moeilijker en zul je door de knieën moeten.

5. Waar moet je precies meten

Om de profieldiepte goed te kunnen bepalen moet je op het loopvlak van de band meten (video 1.04). De juiste profieldiepte meet je op meerdere plekken op de band, in de breedte van het profiel en op de omtrek van de band (video 1.13 – 1.18).

6. Wanneer een band vervangen

De wettelijk vereiste minimale profieldiepte is 1,6 millimeter. Dit geldt ook voor de APK keuring. Echter met het oog op de verkeersveiligheid, adviseert de ANWB de banden te vervangen bij een minimale profieldiepte van 2 millimeter en winterbanden te vervangen bij minimaal 4 millimeter profiel.

Ook al zit er nog voldoende profiel op, het is veiliger banden die ouder zijn dan zes jaar te vervangen!

Vervang je banden als ze minder dan 2 millimeter profiel hebben, dan weet je zeker dat je veilig rijdt.

7. Een scheef afgesleten band

Let er op dat banden ook scheef kunnen afslijten. De buitenkant van het loopvlak (het deel dat contact heeft met het wegdek) is dan relatief nog goed, maar aan de binnenkant kan het profiel al bijna zijn weggesleten. In zo’n geval staat de band niet recht onder de auto. Laat dit controleren bij de garage en zo nodig de band vervangen.

8. Controleren op inrijdingen

Naast het controleren van de bandenspanning en de profieldiepte is het ook verstandig de banden regelmatig te controleren op inrijdingen zoals spijkers, glas, steentjes, op beschadigingen en andere verouderingsverschijnselen zoals uitdroging en bulten.

Het is aan te raden om minstens één keer per maand de bandenspanning en profieldiepte te meten en de band te controleren op inrijdingen!

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!