Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 280 instructies gemaakt

Bouncepercentage verbeteren: Google Analytics voor beginners.

Omschrijving

Google Analytics kun je gebruiken om te meten hoe jouw website presteert. Het bouncepercentage vertoont het percentage van bezoekers, die bij het bezoek van betreffende pagina, direct weer afhaken. Hoe kun je deze bouncerate achterhalen in dit webanalytics programma? In deze instructievideo wordt het stapsgewijs met je doorgenomen zodat je weet hoe je de statistieken van jouw website kunt interpreteren en verbeteren, wat weer een positieve uitwerking heeft op je SEO en zorgt voor zoekmachine optimalisatie. In de geschreven handleiding onder de video kun je de tips en uitleg nog eens rustig nalezen. Veel succes!

Handleiding

1. Zoekwoorden

Ga via het linkermenu naar Verkeersbronnen > Bronnen > Zoeken > Organisch. Onder de grafiek krijg je dan een overzicht van de zoekwoorden te zien waardoor mensen op je website komen. Dit zijn de zoekwoorden die uit de organische zoekresultaten voortkomen.
Ga met deze zoekwoorden aan de slag. Hier ligt namelijk je winst voor het verbeteren van de prestaties van je website.

Zoekwoorden

2. Tijdsperiode

Selecteer rechts bovenaan een langere tijdsperiode, waardoor je een beter en betrouwbaarder statistisch overzicht krijgt.

Tijdsperiode

3. Bouncepercentage

Het bouncepercentage vertoont het percentage van bezoekers, die bij het bezoek van betreffende pagina, direct weer afhaken. Je bezoekers zoeken in Google dus op een bepaalde term, komen via die zoektermen op jouw pagina terecht maar sluiten de pagina ook weer nadat ze deze bezocht hebben. Het kan zijn dat je de bezoeker dus niet vindt waarnaar hij op zoek is of je diegene met jouw pagina niet hebt weten te overtuigen om meerdere pagina's te bekijken.

Bouncepercentage

Ga met je bouncepercentage aan de slag en focus daarbij op de zoekwoorden die het meeste traffic opleveren zodat je daar het meeste winst op haalt op de korte termijn.

4. Bouncepercentage verlagen

Kijk eens kritisch naar desbetreffende pagina. Laat je vrienden of collega's eens naar de pagina kijken en vraag ze wat ze zien als ze de pagina bezoeken. Je kunt vervolgens wijzigingen in je pagina aanbrengen door het toevoegen van afbeeldingen of video's, wijzigen van tekst, etc.

5. AIDA-model

Het is belangrijk dat je test wat het effect van wijzigingen is. Optimaliseer je dus een pagina, bijvoorbeeld volgens de AIDA formule (Attention, Interest, Desire, Action). Laat de pagina een paar weken ongewijzigd en bekijk wat het bouncepercentage gaat doen.

Een goed bouncepercentage is niet alleen belangrijk voor je verkoopfunnel, maar ook voor Google. Vanuit Google wordt namelijk gekeken naar de prestaties van je website. Je bouncepercentage is hiervoor één van de indicatoren.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!