Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Weethetsnel

Weethetsnel
Heeft 280 instructies gemaakt

Google Analytics, de basis: uitleg van het dashboard.

Omschrijving

Google Analytics kun je gebruiken om te meten hoe jouw website presteert. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op jouw website terecht, hoe lang blijven ze op de site hangen en komen ze vervolgens ook weer terug naar jouw website? Voorbeelden van statistieken die je heel gemakkelijk met Analytics kunt inzien.
Maar hoe werkt Google Analytics en wat kun je allemaal vinden op de beginpagina met standaardrapporten? In deze instructievideo wordt uitleg gegeven over het dashboard (de homepage) dat je te zien krijgt nadat je een account hebt aangemaakt. De Digitale Regio neemt duidelijk met je door wat je met de verschillende functies kunt doen om jouw website vervolgens te kunnen optimaliseren en zo te zorgen voor een goede SEO, optimale zoekmachine optimalisatie én laag bouncepercentage. Succes!

Handleiding

Als het goed is, kom je bij het beginscherm op de pagina (tab) 'standaardrapporten' terecht. Zoniet, selecteer deze pagina dan via de oranje balk bovenin beeld.

1. Prestaties website

Om de prestaties van je website goed te kunnen meten, is het handig om een langere periode te selecteren (mits mogelijk natuurlijk). Op die manier kun je goed zien wat de bezoekersaantallen gedurende de geselecteerde periode hebben gedaan.

Prestaties website

Je kunt de aantallen per uur / dag / week of maand bekijken. Door de functie op 'maand' te zetten, krijg je een duidelijk beeld van het verloop.

2. Aantal bezoekers

Onder de grafiek zoals hierboven besproken, vind je:
- het aantal bezoeken (totaal aantal bezoeken inclusief terugkerende bezoekers)
- het aantal unieke bezoekers (dus exclusief de mate van terugkeer van een bezoeker)
- het aantal paginaweergaves (hoeveel pagina's van je website zijn er totaal in die periode bezocht)
- het gemiddeld aantal pagina's dat een bezoeker per bezoek bekijkt (pagina's / bezoek)
- de gemiddelde duur dat een gebruiker op de site blijft en je bouncepercentage (het aantal bezoekers dat je website weer verlaat vanaf de instappagina en dus maar één pagina bekijkt)
- het percentage van alle bezoeken dat uit nieuwe bezoekers bestaat (percentage nieuwe bezoekers)

Aantal bezoekers

Zie andere video's voor gedetailleerde uitleg over deze functies.

3. Menu linkerkant

In het menu aan de linkerkant van de startpagina, vind je links naar gedetailleerdere informatie over de 'doelgroep', 'advertenties', 'verkeersbronnen', 'inhoud' en 'conversies' terug.

Menu linkerkant

4. Verkeersbronnen

Welke zoekwoorden gebruiken bezoekers op om je website terecht te komen? Onder 'verkeersbronnen' vind je meer informatie over deze organische resultaten (de zoekresultaten waarvoor je niet betaalt).
Klink op 'verkeersbronnen' > 'bronnen' > 'zoeken' > 'organisch'. Er verschijnt dan een overzicht van bezoekers die via Google op je website terecht zijn gekomen. Om een overzicht van de trend te krijgen, kun je ook hier weer een maandoverzicht instellen.
Als je naar beneden scrollt dan krijg je een overzicht te zien van de meest gebruikte zoekwoorden via welke bezoekers op jouw site terecht zijn gekomen.

Verkeersbronnen

Komt een bezoeker via erg irrelevante zoekwoorden op jouw website terecht? Ga daar dan eens mee aan de slag. Dit levert je namelijk niets op, de bezoeker zal je website direct ook weer verlaten.

5. Inhoud

Klik op site-inhoud > pagina's. Je krijgt nu een overzicht van het aantal pagina-weergaven dat er is geweest. Als je naar beneden scrollt dan krijg je een overzicht van de pagina's die door bezoekers zijn bezocht. Kijk even goed hiernaar om te zien of al deze pagina's inderdaad relevant zijn en je wilt dat deze (veel) bezocht worden e/o er 'valse' pagina's tussen zitten.
Kom je rare dingen tegen, dan is het zaak om dit aan te passen en ervoor te zorgen dat de bezoeker wél op de juiste pagina terecht komt.

Inhoud

Ontbreken er belangrijke pagina's? Ga dan even na hoe dat komt. Het kan zijn dat er geen duidelijke links zijn, je ze niet in een (duidelijk) menu hebt staan, etc. Leg de nadruk op belangrijke pagina's en maak ze makkelijk toegankelijk.

6. Bouncepercentage

Is jouw bouncepercentage erg hoog (dwz boven de 45-50%) dan is het zaak om hier wat aan te doen. Dit betekent namelijk dat al deze bezoekers direct weer afhaken als ze zich op jouw site bevinden. Jouw aanbod sluit dan blijkbaar niet goed aan op de verwachting van de bezoeker.
Ga met de inhoud van de pagina aan de slag door bijv. de tekst te herschrijven, producten anders te presenteren, afbeeldingen of video's toe te voegen, etc. Vanaf het moment dat je de nieuwe pagina live hebt gezet, ga je het bouncepercentage in de gaten houden om te kijken of dit zakt.

Bouncepercentage

Zit je bouncepercentage zo tussen de 30-35% (of lager)? Dan ben je goed bezig! Je hebt altijd een groep gebruikers die afhaakt, dat is normaal.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!