Bewaar deze instructie in een nieuwe afspeellijst of selecteer een bestaande.

Afspeellijsten zijn ook zichtbaar voor andere gebruikers

Bestaande afspeellijsten

WeetHetSnel gebruiker Lisanne

Lisanne
Heeft 56 instructies gemaakt

Hoe kun je afvallen met het Dukan-dieet (proteïnedieet)?

Hoe kun je afvallen met het Dukan-dieet (proteïnedieet)?
Omschrijving

Het Dukan dieet, ook wel bekend als het proteïnedieet, onderscheidt vier fasen die het mogelijk maken om alle overtollige kilo's af te vallen. Het dieet verloopt via de volgende fasen: de aanvalsfase, alternatieven, stabiliseren en voortgang. Je kunt een wekelijks schema opstellen met voedingsstoffen die zijn toegestaan binnen de verschillende fasen. Zo kun je op een verantwoorde manier afvallen zonder dat hierbij het zogenoemde jojo-effect optreedt. Deze instructie vertelt je wat het Dukan dieet inhoudt en geeft je meer informatie.

Tip: op een gezonde en verantwoorde manier je voedingspatroon veranderen en gewicht verliezen? Lees dan het boek 'De Voedselzandloper' van Kris Verburgh.

Handleiding

1. Aanvalsfase

In de aanvalsfase gaat het erom de basis te leggen van het dieet. Hoe meer gewicht je wilt verliezen tijdens het dieet, hoe langer de eerste fase duurt. In het algemeen duurt deze fase 3 dagen als er minder dan 10 kilo te verliezen is en 5 dagen als het om meer dan 10 kilo gaat. In de fase mag je vooral mager vlees, vis, kip en eieren eten. Drink gemiddeld anderhalve liter water per dag. Omdat in deze fase de aanval wordt geopend kun je je enigszins slap voelen. Je valt gedurende de fase ongeveer 3 kilo af.

2. Alternatieve fase

In deze fase ga je door middel van het Dukan dieet werken aan je streefgewicht. Deze fase kan een tijdje duren, omdat je wekelijks gemiddeld 1 kilo afvalt. In deze fase eet je afwisselend. De ene dag veel eiwitten, de volgende dag onbeperkt groente met vlees en vetvrij zuivel. Je mag hierbij vrijwel alle groenten eten met uitzondering van groenten die veel zetmeel bevatten. Het dagelijks drinken van anderhalve liter water wordt nog steeds aangeraden.

3. Stabilisatiefase

In deze fase ga je werken aan een normaal eetpatroon. Dit is belangrijk om het jojo-effect te voorkomen. Zorg deze dagen voor gevarieerde normale maaltijden en eet vooral gezond. De lengte van deze fase duurt het aantal kilo's dat je bent afgevallen x 10 dagen.

4. De voortgangsfase

Binnen de voortgangsfase gaat het om het vasthouden en het werken aan een normaal eetpatroon. Deze fase duurt de rest van je leven. Het is de bedoeling om op je huidige gewicht te blijven. Hou je wekelijks 1 dag aan de eerste fase. Drink voldoende water en sport zo'n 20-30 minuten per dag.

Tips of opmerkingen? Plaats deze hier!